Facebookmarketing, de mogelijkheden

Marketing voeren op Facebook. Het blijft een tijdrovend klusje dat voor veel ondernemers niet snel genoeg rendement brengt. Vaak ook omdat ze niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden op Facebook. Dit artikel rekent daar mee af. Na het lezen van die artikel weet jij een groot aantal van de mogelijkheden van Facebookmarketing.

Facebookmarketing, de mogelijkheden

Facebookmarketingregels

Het klinkt misschien suf, maar het is verstandig om je aan een aantal Facebookmarketingregels te houden. Deze regels zorgen ervoor dat je geen problemen met Facebook krijgt. Je kan en mag namelijk niet zomaar alles doen wat je bedenkt. Facebook heeft nou eenmaal ook zijn regels. Je kunt de regels in het Nederlands teruglezen in de algemene voorwaarden van Facebook. Dit is misschien niet het leukste werk, maar het is wel aan te raden. Het is toch zonde als je lang hebt zitten broeden op een mogelijkheid en het wordt offline gehaald, omdat het niet voldoet aan de regels van Facebook.

Er zijn veel tips and tricks te vinden op internet. Dit artikel deelt de basis.

Fans

Zorg allereerst voor veel volgers. Pas dan kun je aan de slag met de volgers. Want die heb je natuurlijk niet voor niets. Wijs bijvoorbeeld een volger van de maand aan. De reden waarom mag je zelf bedenken. Stel een vraag in een post. Wedden dat veel volgers het niet kunnen laten te antwoorden? Vraag een volger om content te plaatsen. Laat bijvoorbeeld een gastblog schrijven. En vraag je volgers om het bericht te delen. Ook dat is erg effectief. Voor een volger is het een kleine moeite en je breidt snel en makkelijk je bereik uit.

Evenementen

Onder evenementen valt veel meer dan dat je in eerste instantie denkt. Kondig bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe dienst aan. Maar dat niet alleen. Je kunt deze optie ook gebruiken om bijvoorbeeld een persconferentie of netwerkborrel te organiseren. Of wat dacht van het streamen van een webinar, op zo’n manier dat volgers direct de discussie met elkaar aan gaan.

Uitdagingen en prijsvragen

Veel ondernemers passen dit deels toe. Het plaatsen van een prijsvraag of het weggeven van iets wordt vaak gedaan. Maar er zijn meer mogelijkheden. Vraag bijvoorbeeld je volgers om nieuwe ideeën voor producten of diensten, of laat ze iets winnen door het maken van het perfecte reclamefilmpje voor jouw bedrijf.

Adverteren

Uiteraard kan het adverteren op Facebook niet ontbreken in de mogelijkheden. Een aantal tips: eindig de advertentie met een vraag, voeg altijd één of meerdere foto’s toe, denk aan een call to action en voeg eventueel een video toe. Vergeet ook niet om de doelgroep te bepalen. Meer informatie over het adverteren over Facebook vind je in dit artikel.

Delen

Delen hoeft niet alleen door je volgers gedaan te worden. Je kunt hier zelf ook aan bijdragen. De makkelijkste manier is om je volgers te vragen je post te delen. Je kunt deze volgers ook belonen voor het delen. Of je kunt er zelfs een uitdaging van maken: wie zorgt voor de meeste likes/shares? Voeg een like button toe aan je website en eventueel elk blogbericht. Het zelf delen van posts kan ook erg waardevol zijn. Houd er wel rekening mee dat dit posts moeten zijn die een link hebben met het werk dat je zelf doet.

QR Codes

Ze worden nu nog weinig gebruikt, maar ze zijn zo waardevol. Een QR Code is een soort streepjescode die een internetgebruiker kan scannen. Op deze manier komt hij direct terecht bij een filmpje of site. Het is maar net waar je naar wil linken. Dit maakt het dus mogelijk om een volger of internetgebruiker snel bij jouw content te krijgen. Voor Facebook zijn ze nog niet erg in gebruik, maar het linken naar Facebook via een QR Code is natuurlijk altijd een mogelijkheid.

Samenwerken

Je kunt er ook voor kiezen om samen te werken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met blogs die over jouw vakgebied schrijven. Schrijf een gastblog voor hen of laat hen een gastblog schrijven. Je kunt ook gewoon aan je volgers vragen of zij iets toe te voegen hebben aan je Facebook of site. Of juist vragen wat ze missen, waar ze geïnteresseerd in zijn of waar ze graag een blog over lezen. Dit is de makkelijkste manier om te weten welke content nog mist op je site of blog. En het is ook een manier van samenwerken. Zonder de interactie van je volgers weet je namelijk niks.

Ben zelf ook een gebruiker

Veel ondernemers doen dit niet, omdat ze bang zijn minder professioneel over te komen. Logisch, want met een verkeerde reactie kun je veel negatieve reacties oproepen. Toch is het belangrijk om zelf ook aanwezig te zijn op Facebook. Deel en like posts. Reageer op posts. Toon interesse in je volgers. Voer een gesprek. Geef tips zonder betweterig over te komen. Door je ‘gezicht’ op Facebook te laten zien, bereik je ook weer een grotere doelgroep.

Succes!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

HTML > BODY > DIV#page > DIV.site-content-contain > DIV#content > DIV.wrap > ASIDE#secondary { background-color: rgba(217,216,216,1); border-radius: 3px; border-style: dotted; border-top-left-radius: 0px; border-width: 1px!important; min-width: 0px; padding-left: 7px; padding-right: 0px; width: 198px; }