Hoe vertel je verhalen in beeld?

verhalen via video vertellen

Het is inmiddels wel duidelijk dat je moet proberen om je verhalen met beeld te vertellen. Mensen op Facebook kijken voornamelijk plaatjes en zien het liefste het verhaal meteen in de foto. Lezen kost energie en er is niet altijd veel zin en tijd om energie te steken in een stuk tekst. Maar hoe doe je aan virtual storytelling?

Hoe vertel je verhalen in beeld?

Allereerst: hoelang denk je dat een volger naar jouw Facebookpost kijkt? Je hebt geen idee, hè. Nou, in 2012 was dat gemiddeld 12 seconden. In 2015 was dat nog maar 8 seconden. Om je een idee te geven: de meeste mensen zijn na 9 seconden uitgekeken op een goudvis. Dit betekent dat je de lezer moet pakken. Dit kun je doen door virtual storytelling, want iedereen houdt van foto’s. Maar ook verhalen. Hoe perfect is het om deze twee met elkaar te combineren?

Feiten

Facebookposts met een foto krijgt 180% meer aandacht dan een post zonder foto. 85% van de volgers is na het zien van een foto of video bereid om het product of de dienst aan te schaffen. Foto’s gebruiken van echte mensen levert 200% meer views op dan foto’s van producten. En het toevoegen van een video vergroot je vindkansen in Google. Op posts met alleen tekst is de respons zo’n 10%. Op posts met tekst en foto’s is de respons gemiddeld 65%.

How to do

Deze cijfers maken natuurlijk erg duidelijk hoe belangrijk het is om je posts visueel te maken. Maar hoe doe je dat? Daar zijn een aantal tips voor:

  1. Laat je product live zien. Op die manier creëer je meteen een passend beeld. De volger weet meteen waar en hoe het product gebruikt kan worden.
  2. Plaats tekst in de foto. Op die manier kan ook een discussie ontstaan.
  3. Ben innovatief. Bekijk de foto’s van je volgers en maak foto’s van gebruik in hun situaties. Bijvoorbeeld: zie je een volger lui op het strand liggen? Laat dan zien hoe je volger jouw product op het strand kan gebruiken.
  4. Laat zien wat er achter de schermen gebeurt.
  5. Zorg dat je een simpel verhaal met je foto vertelt. Feiten zijn niet altijd erg belangrijk. Als mensen meer willen weten, gaan ze wel op zoek naar de informatie.
  6. Zie je volgers als voorbeeld en laat zien dat jouw product voor hen een grote toegevoegde waarde heeft.
  7. Gebruik de juiste hashtags.
  8. Deel je oude posts of posts van een ander. Snel, makkelijk en toch weer zichtbaar.
  9. Zoek je posts op waar alleen maar tekst bij staat en plaats daar een foto bij. Ook op deze manier komen oude posts weer in je netwerk terecht.
  10. Vergeet je link niet te plaatsen in de post.
  11. Vraag volgers om te delen. Het werkt echt.
  12. Plaats foto’s van een product dat getest wordt en show daarna het eindresultaat. Mensen vinden het leuk om de ontwikkelingen van een product te volgen.
  13. Probeer dit niet allemaal tegelijk toe te passen. Je weet wat je boodschap is. Kies de tips die bij de boodschap passen.

 

Succes!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

HTML > BODY > DIV#page > DIV.site-content-contain > DIV#content > DIV.wrap > ASIDE#secondary { background-color: rgba(217,216,216,1); border-radius: 3px; border-style: dotted; border-top-left-radius: 0px; border-width: 1px!important; min-width: 0px; padding-left: 7px; padding-right: 0px; width: 198px; }