Spreek de taal van je klant

juiste taal spreken

Sommige ondernemers vinden social media moeilijk. Vooral omdat ze niet goed weten welke taal ze moeten spreken. Spreek je de volgers aan met ‘je’ of met ‘u’? Wat voor post plaats je? En gebruik je juist veel jargon of vermijd je dat? Het is lastig, maar er is een antwoord op de vraag. Spreek de taal van je klant.
Spreek de taal van je klant

En de taal van je klant spreken is vooral op Facebook enorm belangrijk. Facebook heeft namelijk een enorm bereik en wanneer je het goed doet, bereik je binnen no time heel veel mensen. Daarnaast heb je direct contact met je volgers. Dit kan heel positief werken. Je kunt direct antwoord geven op vragen en je kunt je volgers snel en makkelijk voorzien van informatie over jouw bedrijf, je producten of diensten. En voor een klein bedrag kun je je doelgroep vaak al bereiken. Met deze vijf tips gaat je dat ook lukken.

Zoektocht naar informatie

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om eerst boeken over adverteren op social media te lezen. Ook is er een mogelijkheid tot het bekijken van tutorials op YouTube. Stop daarmee. Veel van wat je leest of ziet is gebakken lucht. Je kunt beter op een andere manier op zoek naar informatie. Of zoeken… Het is meer een zoektocht door het te doen. Het meeste leer je door te vallen. Door een verkeerde advertentie te maken of door de verkeerde doelgroep te selecteren. Fouten maken is dus niet erg, het is vooral leerzaam.

De gemiddelde stappen van een ondernemer

Geef maar toe, als je je niet verdiept in de mogelijkheden, ga je maar wat klikken. Oh, hier maak je een advertentie. Klik, klik, klik. En je hebt eigenlijk geen idee waar je mee bezig bent. Je denkt niet goed na over de doelgroep en typt maar een tekstje dat jij leuk geschreven vindt. En dan vallen de resultaten tegen. Natuurlijk! Je gaat onvoorbereid aan het werk. Vanaf nu doe je het dus anders.

Voorbereiding

Je begint met de voorbereiding. Er zijn veel onderzoeken gedaan naar wat de klant wil horen. Je kunt dit gewoon op internet vinden en hier kun je veel van leren. Bekijk daarnaast sites die jouw klanten bezoeken. Maar lees ook eens wat op fora. Daar praten mensen vaak vrij en daar merk je al snel wat de toon van je doelgroep is. Lees recensies over boeken die gaan over jouw product of dienst. Vaak wordt in deze reviews genoemd wat er gemist werd. Wat ze nog hadden willen weten. Hier kun jij gemakkelijk op inspelen. En praat met (potentiële) klanten. Zij bevatten waardevolle informatie. Vraag bijvoorbeeld wat zij missen of welk cijfer ze je product of dienst geven.

Doe wat met feedback

Als je kiest voor het laatste, dan is het belangrijk dat je iets met deze informatie doet. Als iemand aangeeft dat hij/zij graag meer te weten komt over een bepaald onderdeel van jouw vak en jij hebt de kennis, deel dit dan. Schrijf een (gast)blog of geef een korte uitleg in een post op Facebook. Zorg dat je klant zich gehoord voelt. Wals niet zomaar over zijn/haar feedback of opmerkingen heen. Dit zal gewaardeerd worden.

Verplaats je in de ander

Door goed naar een ander te luisteren, kun je je steeds beter in je klant verplaatsen. En dat is wat je eigenlijk moet doen als je een goede advertentie wil opstellen. Als je je namelijk in je klant kunt verplaatsen, kun je de juiste taal aanslaan. Je weet wat je klant wil, wat hem/haar bezighoudt en je weet door het kijken op diverse fora of hij/zij jargon gebruikt of het juist simpel houdt. Deze informatie zit je in bij het schrijven van je advertentie.

Product/dienst

Natuurlijk is het daarnaast heel belangrijk dat je goed nadenkt over het product of de dienst waar je voor adverteert. Zorg dat je goed omschrijft waar het over gaat. Maar de volger nieuwsgierig, want anders klikt hij/zij niet op de advertentie en kom je nog niet veel verder. Laat gaan vragen open. Want als volgers vragen hebben en de advertentie dus niet duidelijk vinden, is de kans groot dat ze niet geïnteresseerd zijn. Zorg voor mooie foto’s. Maar vooral: ben duidelijk in wat je aanbiedt. Dat is wat je klant wil weten.

Toets je advertentie

Als laatste kun je je advertentie nog even toetsen door hem aan vrienden en kennissen te laten zien. Probeer dan wel mensen te zoeken die binnen je doelgroep vallen. Van hen wil je namelijk weten of de advertentie aanspreekt. Of-ie duidelijk is en of-ie geen vragen oproept. Krijg je van hen groen licht? Dan houdt niks je meer tegen om de advertentie te plaatsen. Hou de statistieken wel goed in de gaten. Zij laten je namelijk zien hoe je kunt finetunen.

Succes!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

HTML > BODY > DIV#page > DIV.site-content-contain > DIV#content > DIV.wrap > ASIDE#secondary { background-color: rgba(217,216,216,1); border-radius: 3px; border-style: dotted; border-top-left-radius: 0px; border-width: 1px!important; min-width: 0px; padding-left: 7px; padding-right: 0px; width: 198px; }