Tips om meer uit jouw Facebookkanaal te halen

Je bent ondernemer en hebt wel een Facebookpagina, maar je hebt steeds het gevoel dat je niet het maximale uit je pagina haalt. Wanneer je volgende tips opvolgt, zul je zien dat je steeds meer uit je Facebookpagina haalt en dat je bereik steeds groter wordt. Tevens creëer je binding met je publiek. Mensen zullen je kanaal gaan zien als autoriteit en het periodiek gaan volgen.

Tips om meer uit jouw Facebookkanaal te halen

Simpel

Houd het simpel. Voor veel mensen is Facebooken ontspannend. Op zware of moeilijke verhalen zitten volgers niet te wachten. Ook is Facebook een medium dat vaak snel even wordt gecheckt. Lange teksten worden snel overgeslagen. Houd het dus kort en krachtig. Denk maar aan de vele dramatische verhalen die op Facebook rond gaan. De bedoeling is dat je het deelt, zodat Facebook een statement maakt. Maar heb jij er als intensieve Facebookgebruiker zin in om die hele tekst te lezen? Natuurlijk niet. Je scoort dus met snelle en korte posts als: ‘Kom nu extra voordelig een avondje genieten bij SpaPuur!’ of ‘Heel Harlequin Kleurt! Vanaf 17 november in het tijdschriftenschap!’ Kort en duidelijk.

Fotogebruik

Gebruik echte foto’s. Ga dus niet zomaar wat foto’s van internet plukken voor op je Facebookpagina. Zorg dat de foto’s ‘vers van de pers’ komen. Soms is dat heel makkelijk. Denk aan het voorbeeld hierboven van Harlequin. Harlequin gaat kleurboeken verkopen. Leg de boeken op een leuke manier neer, maak er een foto van en plaats die unieke foto onder de post. Of maak de foto en bewerk hem een beetje en zet daar ook wat tekst op. Ook zo kun je je post zelf kort en krachtig houden. Dit doe je gemakkelijk met Photoshop of een andere programma om foto’s mee te bewerken.

Het nadeel van bestaande foto’s is dat het allereerst niet uniek is, soms liggen er rechten op een foto en mag je het zelfs niet voor eigen gebruik gebruiken en als laatste kan het een herkenbare stockfoto zijn. Probeer dit soort foto’s te vermijden. Mensen willen graag een kijkje in jouw keuken. Met een leuke foto kun je dit makkelijk doen zonder al te veel prijs te geven.

Doe zelf het beheer

Houd het beheer bij jezelf. Als je het een ander laat doen, kan het zijn dat de sfeer van je bedrijf verloren gaat. Ook je eigen stem, visie en filosofie gaan verloren. Jij weet immers als geen ander wat je met je bedrijf wil uitstralen. Behoud die uitstraling door zelf het Facebookbeheer in de hand te houden. Het klinkt misschien als hogere wiskunde, maar dat is het niet. Je kunt dat bijvoorbeeld al doen door een soort rubriek te hebben. Schrijf je blogs? Neem dan bijvoorbeeld voor dat je elke donderdag een link naar je blog plaatst. En plaats bijvoorbeeld elke vrijdag een leuke quote om het weekend in te gaan. Doordat je dit allemaal zelf doet, geef je de posts direct het juiste sausje.

Onderscheidend van de website

Creëer onderscheidend vermogen dat aansluit bij de content van je website. Bied dus iets nieuws op Facebook. Zet er dus niet alleen op wat je ook op je site zet. Tuurlijk mag je soms wel wat artikelen die op je site staan aanprijzen, maar zorg dat je Facebook een geen herhaling wordt van je website. De stijl etc. moet natuurlijk wel hetzelfde blijven, maar de content moet anders zijn. Als je bijvoorbeeld een kleine tip tegenkomt wat het niet waard is om een hele blog over te schrijven, plaats je dat op Facebook. Zo creëer je snel unieke content. Het is overigens wel verstandig om nieuwe content op je site te promoten via Facebook. Dat is weer gunstig voor het aantal bezoekers van je site.

Statistieken bijhouden

Post op het juiste moment. En wat dat juiste moment is? Dat weet alleen jij. Check in je tijdlijn wanneer je de meeste views had. In het begin kan dit wat lastig zijn. De snelste manier om dit te zien is onderaan de post. Daar staat altijd hoeveel personen je met je bericht bereikt hebt. Aan de rechterkant van de pagina geeft Facebook ook altijd een overzichtje weer over deze week. Maar wil je echt dieper inzicht? Klik dan boven aan de pagina op Statistieken. Dan kom je op een pagina met een aantal grafieken. Hier kun je de performance van je pagina zien. Aan de linkerkant kun je nog specifieker kijken naar bepaalde onderdelen. Statistieken volgen is altijd handig. Ontdek je een gemene deler in de goed scorende berichten, herhaal dit dan.

Interactie

Zorg voor een binding met je volgers. Reageer op bezoekers, ook op vragen en klachten. Mensen vinden het erg irritant als een bedrijf geen reactie geeft. Als je reageert als bedrijf, voelt een consument zich gehoord. En als je echt niks weet te reageren, volstaat een like op de reactie vaak ook. Extra tip: stel een vraag in je post of reactie. Wedden dan je sneller interactie creëert?

Wat wil jij lezen?

Verplaats je in de volger wanneer je iets op Facebook post. Wat zou jij als klant van jouw bedrijf graag willen weten of zien? Wordt beeld en tekst goed afgewisseld op de Facebookpagina? Kan het allemaal wat fancyer? Zorg daar dan voor. Als het te gemaakt is, prikt de consument er doorheen en dat levert geen extra interactie of like op. Heb je wel het idee dat er iets anders moet, maar heb je geen idee hoe? Kijk dan af. Bekijk de Facebookpagina’s van concurrenten en haal daar alles uit wat jij ook zou willen hebben. Combineer dit en je hebt je eigen unieke Facebookpagina, maar dan wel met alles dat jouw volger aanspreekt.

Kwaliteit

Het aantal volgers zegt weinig, de kwaliteit veel. Let dus niet alleen op het aantal volgers. Natuurlijk is het getal erg belangrijk, maar staar je er niet blind op. Ook de kwaliteit van de posts moet goed zijn. Wat kwaliteit precies is, is moeilijk te duiden. Probeer in ieder geval altijd te zorgen dat je post meerwaarde heeft. Vertel de volger iets dat hij nog niet wist of breng een twist aan een bekend feit. Verkoop je bijvoorbeeld noten en hoor je op het nieuws dat noten toegevoegd zijn aan de Schijf van Vijf, dan ben je bijna gek als je daar niks mee doet.

Vergeet niet zo nu en dan een filmpje te plaatsen

Filmpjes doen het goed. Plaats, als je bedrijfsvoering het toelaat, ook eens een filmpje. Een tutoral bijvoorbeeld wordt door veel mensen gewaardeerd. Je kunt natuurlijk zelf een filmpje maken, maar dit is vaak lastig. Kies dus gewoon een leuk filmpje op bijvoorbeeld YouTube. Leuke tekst erbij en mensen kijken. Of laat door een filmpje zien hoe een product werkt. Als mensen het zien, kunnen ze het zich beter voorstellen en dat kan weer zorgen voor een verhoging van de omzet.

Het is duidelijk, het goed gebruiken van een Facebookkanaal kan best intensief zijn. Natuurlijk hoef je niet alles altijd toe te passen. Sommige tips hoef je alleen maar in je achterhoofd te houden. Je zult zien dat na het opvolgen van deze tips je Facebook meteen serieuzer genomen wordt. En je weet het: meer volgers = meer likes = meer views = meer naamsbekendheid. Succes.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Een reactie op “Tips om meer uit jouw Facebookkanaal te halen

  1. Pingback: Tips voor een bedrijfspagina op Facebook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

HTML > BODY > DIV#page > DIV.site-content-contain > DIV#content > DIV.wrap > ASIDE#secondary { background-color: rgba(217,216,216,1); border-radius: 3px; border-style: dotted; border-top-left-radius: 0px; border-width: 1px!important; min-width: 0px; padding-left: 7px; padding-right: 0px; width: 198px; }