De etiquette van social media

We kennen allemaal de tafeletiquette. Maar niet iedereen is zich ervan bewust dat ook internetgebruik, en dan met name social media een etiquette heeft. Door je aan deze regeltjes te houden, gedraag je je altijd als een heer op het net. En dat is toch iets dat je als ondernemer goed kunt gebruiken?

Etiquette Van Social Media

1. Luister naar je volgers en laat hen merken dat je ze gehoord hebt

Heel simpel. Als een volger een vraag stelt, geef je een antwoord. En als iemand reageert, dan geef je als het mogelijk is altijd een reactie. Een dankjewel volstaat vaak al. Op deze manier laat je niet alleen zien dat je in iemand geïnteresseerd bent, je start soms ook nog eens een conversatie. En daar draait social media om. Het communiceren met elkaar. Onder dit punt valt ook dat je nadenkt over je post voordat je hem plaatst. Zit je volger wel op deze informatie te wachten? Als je onzin post, voelt je volger zich snel niet gehoord.

2. Vermijd te commerciële of saaie teksten

Het lijkt een vanzelfsprekendheid, toch wordt het nog te vaak gedaan. Teksten die duidelijk erop gericht zijn iets te verkopen. Klanten prikken hier doorheen. 45% stopt met het volgen van bedrijven die te commerciële teksten plaatsen. Mensen hebben helemaal geen zin in zo’n tekst. Ze worden liever gegrepen of nieuwsgierig gemaakt. Ook vinden ze het fijn als je ze laat zien waarom ze juist jouw product of dienst nodig hebben. Schrijf een grappige, maar herkenbare anekdote in je advertentie. Of pak een citaat. Door te citeren, maak je een tekst sowieso al snel minder saai. En saaie teksten worden niet gelezen. Het is voor 20% juist een reden om op de unfollow-knop te drukken. Niet doen dus.

3. Reageer op berichten en reacties

Het werd in punt 1 ook al genoemd. Reageer op je berichten en reacties. Daar is het netwerk immers voor bedoeld. Daarnaast word je ook nog eens succesvoller, omdat je bereik groter wordt. Jouw reactie wordt namelijk ook gelezen door de mensen in het netwerk van je volger. Simpel, dat is het. En als je niet reageert, dan wordt dit gezien als een slechte reclame. Een bedrijf dat niet de tijd of het fatsoen heeft om een reactie te plaatsen wordt al snel afgedaan als slecht.

4. Praat niet onzeker over je eigen diensten of producten

Onzekerheid over je producten of diensten laat je niet blijken op Facebook. Op social media ben jij de expert en dat blijkt overal uit. Uit de blogs. Uit de posts. Uit de reacties die je geeft. Je weet waar je over praat. En het is helemaal niet erg als je iets een keer moet opzoeken. Dat weet je volger toch niet. Zorg altijd dat je een goed afgewogen reactie geeft waar de volger iets mee kan. En weet je iets niet? Geef dat dan aan en zeg dat je er later op terugkomt. Je bent immers ook maar een mens en geen computer.

5. Zorg dat al je social mediaprofielen compleet zijn

Mensen zijn nieuwsgierig. Het is dus niet vreemd als een volger niet alleen op Facebook, maar ook op Twitter en LinkedIn kijkt. Vooral die laatste is een plek waar klanten graag kijken als ze het vertrouwen in jouw bedrijf nog niet hebben. Het is dus belangrijk dat je je niet alleen op Facebook richt, mensen zijn niet zo trouw aan één social mediakanaal. Ze zitten overal. Dan kun je er maar beter je voordeel mee doen.

6. Post niet teveel achter elkaar

Niks is zo irritant als een bedrijf dat post na post plaatst. Je kunt beter je posts evenwichtig verdelen. Probeer hier een balans in te vinden. Elke dag één post of om de dag. Het is fijn om er voor jezelf een soort evenwicht in te vinden. Plan berichten bijvoorbeeld in. Zo voorkom je een grote stroom aan berichten en kun je het zelf ook goed blijven overzien.

7. Bepaal je succes niet alleen aan de hand van cijfers

Het is heel verleidelijk om je succesvol te voelen als je veel volgers hebt. Toch, je hebt niet aan al die volgers altijd iets. Vaak zijn het vrienden of kennissen en zij volgen je alleen omdat ze je kennen. Koester wel al je volgers, want veel volgers geeft het idee dat je professioneel bezig bent. Ook je financiële cijfers zeggen niet altijd wat. Als je wel hoge cijfers haalt, maar je bent zo onklantvriendelijk dat geen enkele klant terugkomt, dan doe je ook iets niet helemaal goed.

8. Gebruik hashtags alleen als ze nuttig zijn

Ook op Facebook kun je hashtags gebruiken. Een hashtag gebruik je om het onderwerp van je post aan te geven. Als je bijvoorbeeld #jurk gebruikt, kunnen social mediagebruikers gemakkelijk bij jouw actie komen als ze op zoek zijn naar een jurk. Alleen wordt het veelvuldig gebruik van hashtags als storend ervaren. Gebruik er dus altijd maar één en bij uitzondering twee. Als je een goede hashtag zoekt, kun je hier al goed mee scoren.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *