Steeds meer bedrijven vallen om. Winkels waarvan we dachten dat ze een stevige basis hadden, zijn niet meer te redden. Dat maakt het hebben van een webshop soms erg onzeker. Ondanks dat je weet dat veel aankopen online worden gedaan, kan het zomaar zijn dat de verkoopresultaten gaan tegenvallen. Daarom ben je altijd op zoek naar nieuwe of terugkomende klanten. Een goede manier om mensen juist naar jouw webshop te trekken is het gebruik van Facebook. Door actief te zijn op Facebook blijf je in beeld en kun je een band opbouwen met je klantenkring.
Volgers opbouwen
Het begint allemaal op Facebook met het aanmaken van een bedrijfsprofiel. Het aanmaken van dit profiel is niet erg moeilijk en wijst zich voor zich. Het is jouw webshop, dus je weet antwoord op alle vragen die gesteld worden. De vragen waar je nog geen antwoord hebt – bijvoorbeeld de vragen over de doelgroep – kun je voor jezelf nog eens even goed bedenken. Neem voor de doelgroep echt de tijd, want hoe specifieker jij de doelgroep voor ogen hebt, hoe gemakkelijker het wordt om je bereik steeds groter te maken. Een extra tip: koppel je Facebook account met je Instagram account. Zo kun je op beide platformen je doelgroep. aanspreken.
Bijvoorbeeld: je verkoopt bakmixen in leuke weckpotten. De mixen zijn glutenvrij en gemaakt van natuurlijke stoffen. Er is niks onnatuurlijks aan toegevoegd. Het grote probleem: wat is je doelgroep? Door die te specificeren in: vrouwen tussen de 18 en 50 jaar, die graag in de keuken staan om een lekker baksel te bakken. Vaak zullen dit dames zijn met een allergie, waar het bedrijf zich op richt. Door deze informatie goed op Facebook in te vullen, zul je altijd de juiste mensen bereiken. En zo kun je voor weinig geld, meteen een grote groep bereiken.
Als je eenmaal een bereik hebt, kun je je sales op verschillende manieren vergroten. Het wordt even zoeken wat precies voor jou werkt, maar denk aan het toevoegen van een knop waarmee je Facebook- of Instagram volgers zich makkelijk inschrijven voor de nieuwsbrief of een vaststaande post waarin een actie vermeld staat. Het hangt van jouw bedrijfsvoering en doelgroep af wat het beste voor je werkt. Hoe succesvoller je wordt in het bereiken van je doelgroep, hoe meer volgers je zult krijgen. En al die extra volgers zorgen weer voor een nog groter bereik. En zo wordt de cirkel die via Facebook ontstaat steeds groter.
Webshop koppelen aan Facebook pagina
Op het moment dat je een redelijke groep volgers hebt, wil je natuurlijk dat ze allemaal naar je webshop gaan. Om dat voor elkaar te krijgen, moet jij nog wel wat werk verrichten. Want zomaar uit nieuwsgierigheid zullen maar weinig mensen naar je webshop surfen.
Een manier om je bezoekers niet meteen naar je webshop zelf te sturen, is het koppelen van je webshop aan Facebook. Het voordeel hiervan is dat het bereik van je webshop enorm vergroot wordt en dat mensen je makkelijk en snel weten te vinden. Je producten komen in de omgeving van Facebook, een social media kanaal dat veel gebruikt wordt. Handig voor de gebruikers, want shoppen wordt meteen social, doordat ze hun aankopen met elkaar kunnen delen. Alleen: hoe koppel je je webshop aan Facebook?
Met de app Payvment kon je een simpele webshop in Facebook bouwen. Dit kan nu niet meer. Je kunt tegenwoordig wel heel makkelijk in Facebook en Instagram zelf een webshop bouwen. Dit is echt een simpele variant, dus verwacht er niet teveel van. Je plaatst in de webshop je producten, bezoekers kunnen een winkelmandje gebruiken en de betaling wordt via Facebook of Instagram afgerond. De app werkt in principe erg goed, maar biedt weinig opties. Het zou daarom perfect zijn om de webshop in Facebook te combineren met je eigen echte webshop. Zet je belangrijkste producten in de webshop op Facebook en zorg dat bezoekers warm gemaakt worden om naar je site te gaan. Op de officiële webshop staan alle producten en kun je qua betaling meer mogelijkheden bieden. Vooral het benoemen van dit laatste zal zorgen dat veel mensen toch naar de webshop zelf gaan, Paypal is nog steeds niet de meest gebruikte manier van betalen namelijk.
Op dit moment is er één webwinkel op Facebook aanwezig. Pampers heeft in samenwerking met Facebook een heuse Amazon webstore laten bouwen. Voor ‘gewone’ webwinkels is deze optie nog niet beschikbaar. De webshop van Pampers ziet er wel flitsend uit, dus het invoeren van deze functionaliteit voor alle gebruikers zou een goede kans zijn. Ook voor jou. Uiteraard houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom de Facebook webshop.
Hoeveel volgers heb je nodig?
Sommige mensen zijn van mening dat een bedrijf met minder dan 5.000 volgers op Facebook geen bestaansrecht heeft. Dat is enorme onzin. Het aantal volgers is afhankelijk van de bedrijfsvoering, de activiteit van het bedrijf en de grootte van het bedrijf. Een klein bedrijfje dat bakmixen in weckpotten verkoopt, zal niet snel aan de 5.000 volgers komen. Voor zo’n klein bedrijf is dat ook prima. Het is nog zo klein, dat het de eventuele aanvraag van 5.000 volgers niet eens kan handelen.
Bij grotere webwinkels is dit natuurlijk een heel ander verhaal. Nog steeds is het exacte aantal niet heel erg van belang, al wordt het wel pas echt interessant vanaf 5.000 likes. Boven die 5.000 likes is het vooral belangrijk dat je je doelgroep bereikt. Je hebt er niks aan om 100.000 likes te hebben, waarvan 90.000 volgers toch nooit iets in jouw webshop zal kopen. Natuurlijk is het fijn dat die 10.000 volgers wel bij je kopen, maar je hebt nu eenmaal meer aan 50.000 volgers die echt in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn.
Je zorgt voor kwalitatieve volgers door de doelgroep duidelijk voor ogen te hebben. Wanneer je weet voor wie jouw product geschikt is en wie totaal geen baat heeft bij jouw dienst, weet je bij wie je in beeld moet komen. Wanneer je je doelgroep goed voor ogen hebt, en je bereikt deze ook, zal je zien dat het aantal volgers gestaag blijft groeien. De kwaliteit van je likes is in dit geval dus enorm belangrijk.
Sales verhogen door het gebruik van Facebook
Als je de juiste Facebooklikes hebt en je je doelgroep goed bereikt, kun je beginnen met het inzetten van je social mediaplan. Het is belangrijk om een goed plan op te stellen, omdat je dan altijd je doel voor ogen houdt. Social media is een snelle wereld, waarin veel onverwachte dingen kunnen gebeuren. Een social mediaplan zal niet al die onverwachte zaken opvangen, maar zal wel voor houvast zorgen. Je hebt een doel en daar werk je naartoe.
In je social mediaplan neem je bijvoorbeeld op dat je door middel van Facebook je omzet met 10% wil verhogen. In het plan schrijf je uiteen hoe je dat gaat doen. Ga je advertenties plaatsen op Facebook? Of ga je het proberen voor elkaar te krijgen met leuke en interessante posts of productacties? Ga je filmen om de aandacht van je volgers te trekken? Of is enkel een knop met ‘klik hier om naar de webshop te gaan’ al voldoende? Zet al je marketingskills in en zorg voor een goed, duidelijk en structureel plan.
Lokale verkopen laten stijgen door middel van Facebook
Soms is het juist goed om je marketing te richten op je omgeving. Het lokaal adverteren kan heel veel voordelen voor je hebben. Het kan zorgen voor mond-tot-mondreclame in de omgeving, maar het kan ook voor meer vertrouwen zorgen. Mensen vertrouwen vaak mensen uit hun omgeving makkelijker dan iemand aan de andere kant van het land. Het is altijd verstandig om je lokale omgeving niet te vergeten wanneer je nadenkt over je marketingplan. Het adverteren op Facebook is hier een goed hulpmiddel voor. Je kunt hier namelijk aangeven in welke straal vanaf jouw bedrijfsadres je wil adverteren. Kies je een straal van 25 km, dan wordt je advertentie alleen aan deze Facebookers getoond. Heel fijn, want zo adverteer je direct en naar de juiste doelgroep.
Leads genereren
Natuurlijk is het wel belangrijk dat je dan voldoende likes en leads genereert. Als beginnende webshop heb je vaak te maken met het feit dat je weinig volgers hebt. Vaak heb je dan het idee dat je bereik enorm tegenvalt. Maar hoe kom je aan al die likes? En dan ook nog likes waar je iets aan hebt?
Daar is een hele simpele oplossing voor. Koop kwalitatieve Facebooklikes. Voor een bepaald bedrag schaf je een bepaald aantal likes aan, die voor een steeds groter bereik zullen zorgen. Hoe dat in zijn werk gaat? Je koopt de likes en gematigd worden de volgers toegevoegd. Dit gaat om echt personen die binnen jouw doelgroep passen. Deze volgers zijn dus in principe geïnteresseerd in jouw dienst of product. Het is verstandig om deze likes pas te kopen als er wat activiteit op de Facebookpagina is (geweest), anders bestaat de kans dat de volgers zich snel weer terugtrekken.
Op het moment dat je meteen wat interessants te bieden hebt, zullen volgers je posts gaan liken. Door dat liken komt het bericht ook terecht op de tijdlijn van de vrienden van degene die jouw post geliked heeft. Dat betekent dat je je bereik met één simpele like op een post al enorm kunt verhogen. Op het moment dat je je Facebook goed bijhoudt en zorgt voor interessante posts en acties – die doen het vaak goed op Facebook – zul je zien dat het aantal volgers alleen maar blijft stijgen.
Merkbekendheid vergroten
Als laatste levert het hebben van veel Facebookvolgers niet altijd directe verkoop op. Dat moet ook niet het enige doel zijn. Door actief op Facebook te zijn, blijf je in beeld en gaan mensen je naam steeds vaker zien en op een gegeven moment zelf herkennen. Zorg dat je met goede en interessante informatie komt en breng dit op geheel eigen wijze en op eigen toon, zodat je meteen herkenbaar bent voor je volgers.
Zo creëer je zonder veel moeite merkbekendheid en dat kan in de toekomst veel klanten opleveren. Je valt op op Facebook. Laat zien door je posts dat je serieus met je zaken bezig bent, dus als ze een dienst of een product zoeken dat jij aanbiedt, zullen ze al snel even kijken wat bij jou de mogelijkheden zijn. En van het een komt het ander. Investeren in Facebook is dus vaak een investering in een toekomst.
Conclusie
Het grootste voordeel van het kopen van veel Facebooklikes is dat het tijd bespaart. Het zorgt ervoor dat je zelf niet elke dag op zoek moet naar nieuwe volgers om toch goed in beeld te blijven. Door duidelijk aanwezig te zijn op Facebook heb je grote kans op meer bezoekers van je site en dus op meer verkopen en daar was je op uit toch?