Facebook vertegenwoordigt een enorme potentiële markt voor sociale media-inspanningen, maar het wordt steeds moeilijker om op te vallen. De volgende statistieken belichten enkele relevante Facebook-feiten en kunnen je bedrijf helpen om je ROI (Return On Investment) te verhogen en tot meer succes op de markt te leiden. Facebook’s Amerikaanse advertentie-inkomsten zijn voor het eerst groter zijn dan de grootste traditionele mediabedrijven die alleen achter Google blijven. Facebook heeft de resultaten van het derde kwartaal van 2017 vrijgegeven op 1 november 2017.
De top 10 van waardevolle Facebookstatistieken
Wereldwijd zijn er meer dan 2,07 miljard maandelijkse actieve Facebook-gebruikers voor Q3 2017 (Facebook MAU’s), wat een stijging van 16 procent jaar na jaar is. (Bron: Facebook 11/01/17) Wat dit voor je betekent: voor het geval dat je nog twijfels had, statistisch gezien, is Facebook te groot om te negeren.
- Er zijn 1,15 miljard mobiele, dagelijks actieve gebruikers (Mobile DAU) voor december 2016, een stijging van 23 procent op jaarbasis. (Bron: Facebook vanaf 2/01/17) Dit is enorm belangrijk en toont de dramatische groei van mobiel verkeer op Facebook. Mobiele advertentie-inkomsten worden gerapporteerd en volgens Facebook vertegenwoordigde het ongeveer 88 procent van de advertentie-inkomsten voor het derde kwartaal van 2017, tegen 84 procent in het derde kwartaal van 2016.
- 1,37 miljard mensen loggen gemiddeld dagelijks in op Facebook en worden beschouwd als dagelijkse actieve gebruikers (Facebook DAU) voor september 2017, wat een stijging van 16 procent betekent ten opzichte van een jaar (Bron: Facebook op 11/01/17). Zesenzestig procent van Facebook’s publiek zou worden beschouwd als DAU versus maandelijkse actieve gebruikers (MAU). De implicatie: een enorm en enorm groeiend aantal Facebook-gebruikers is actief en consistent in hun bezoeken aan de site, waardoor ze een veelbelovend publiek zijn voor je marketinginspanningen.
- Er zijn 1,74 miljard mobiele actieve gebruikers (Mobile Facebook MAU) voor december 2016, wat een stijging is van 21% op jaarbasis (bron: Facebook vanaf 02/01/17).
- Gemiddeld worden de Like- en Share-knoppen dagelijks bekeken op bijna 10 miljoen websites. (Bron: Facebook vanaf 10/2/2014)
- In Europa zijn meer dan 307 miljoen mensen op Facebook. (Bron: Search Engine Journal)
- De meest voorkomende leeftijdsgroep is 25 tot 34, bij 29,7% van de gebruikers. (Bron: Emarketer 2012) Wat dit voor je betekent: dit is de belangrijkste demografische doelgroep voor de marketinginspanningen van veel bedrijven en je hebt de kans om deze belangrijke consumenten op Facebook te betrekken.
- Vijf nieuwe profielen worden elke seconde gemaakt. (Bron: ALLFacebook 2012) De implicatie: je potentiële publiek op Facebook groeit exponentieel.
- Facebook-gebruikers zijn 76% vrouwelijk (van de 100% van alle vrouwen) en 66% mannelijk (van de 100% van alle mannen). Dit is stat waar je echt aan moet denken, omdat het het percentage van alle vrouwen vergelijkt met het percentage van alle mannen die op Facebook staan. Sorry voor de verwarring. Om een beetje dieper te graven, kijk eens naar deze studie die een veel beter werk doet bij het uitleggen van de nuances – Bron: Brandwatch – https://www.brandwatch.com/2015/01/men-vs-women-active-social- media /) The Takeaway: Omdat dit geen groot statistisch verschil is, zou je beide geslachten op Facebook effectief moeten kunnen bereiken.
- Het grootste verkeer vindt plaats midden in de week tussen 13.00 en 15.00 uur.
- Foto uploadt in totaal 300 miljoen per dag. (Bron: Gizmodo) De implicatie: dit is een indicatie van de betrokken gebruikers; het is ook een indicatie dat er veel foto’s zijn, evenals andere informatie, die wedijveren om de aandacht van gebruikers, richt je inspanningen dus strategisch.
Ben je met je bedrijf nog niet actief op Facebook? Dan is dat een gemiste kans. Zo is de kans groot dat ook jouw doelgroep actief is op Facebook. Deze doelgroep kun je bereiken door marketing campagnes op te stellen en deze te richten op bijvoorbeeld je websitebezoekers of ideale doelgroep. Voordat je met je bedrijf gaat adverteren op Facebook is het noodzakelijk om een bedrijfspagina aan te maken. Wil je snel bekendheid genereren met je bedrijfspagina? Dat kan door likes te kopen op facebook.