Hoe kies je de juiste foto en call to action?

Het wordt steeds geroepen: gebruik de juiste foto, want daar scoor je mee. Ook je call to action is erg belangrijk in je Facebookadvertentie. Maar toch, voor jou is het nog steeds allemaal heel ingewikkeld. Je weet niet goed hoe je een foto het beste kunt selecteren en call to action? Deze uitleg zal je een stuk op weg helpen.
Hoe Kies Je De Juiste Foto En Call To Action?

Een Facebookadvertentie maken, is vaak puzzelen. Vaak probeer je en loopt het mis. Je probeert het nog een keer, en nog steeds ben je niet echt tevreden. En dan opeens lukt het en volgt het oh ja moment. Toch zijn er wat tips die je kunnen helpen dat oh ja moment te versnellen.

Werk in stappen

Gestructureerd werken loont. Als je stap voor stap werkt, bereik je vaak sneller resultaat dan wanneer je chaotisch zomaar wat doet. Zo is dat ook bij het maken van een Facebookadvertentie. Je hebt nodig: een call to action (wat moet de klant gaan doen na het lezen van je advertentie?), een passende en aantrekkelijke foto en een trekkende kop. De kop staat boven de foto, de call to action eronder.

Vertel je verhaal met een foto

Het is niet altijd mogelijk, maar wel de best werkende manier om veel klanten op je advertentie te laten klikken. Laat de foto meteen je verhaal vertellen. Dit lukt niet altijd, maar het is verstandig om bewust de foto te kiezen. De foto moet dus altijd iets te maken hebben met een call to action. Als je schoenen verkoopt, heeft het geen enkele zin om een foto van een hond (zonder schoenen) te gebruiken. De boodschap en de foto houden dan geen verband met elkaar. Aangeraden wordt om of stockfoto’s te gebruiken of te gaan voor eigen materiaal. Stockfoto’s kosten geld, maar eigen foto’s zijn soms moeilijk te maken. De voorkeur gaat altijd naar eigen materiaal. Die foto’s zijn uniek en je weet zeker dat je de juiste producten laat zien. Eventueel zou je een cursus Photoshop kunnen gebruiken. Je zult er zeker profijt van hebben.

Sowieso is er geen goed of fout bij het kiezen van een foto. Je laat je creativiteit los en niemand heeft hier een definitie van. Je meet de effectiviteit door middel van het aantal clicks. De beste tip is: zou jij omwille van de foto op de advertentie klikken? Is je antwoord ‘ja’, dan is de kans groot dat je een prima foto hebt. Zeg je meteen ‘nee’, zorg dan voor een andere foto. Als je er zelf al niet warm van wordt, waarom zou een klant dat dan wel worden?

Welke foto’s doen het goed?

Een aantal soort foto’s doet het goed op Facebook. Hieronder een overzichtje:

  • Menselijke foto’s, laat niet het product zien, maar hoe het gebruikt wordt. In dat laatste zijn de bezoekers van Facebook meer geïnteresseerd dan in een plaatje van een product an sich.
  • Productdemonstraties, dit valt erg samen met de menselijke foto, maar is toch anders. Een menselijke foto hoeft niet altijd een activiteit te laten zien. Een productdemonstratie doet dat wel. Laat bijvoorbeeld zien dat je aan het tekenen of verven bent of kies een foto van een workshop die je aan het geven bent.

Oftewel, laat de foto spreken. Dan hoef je niet alles meer te vertellen. De foto doet het meeste werk.

Kies de juiste call to action

Als je de juiste foto hebt, kun je nadenken over de call to action. Je weet wat je de volger wil laten doen, maar de vraag is nog hoe je dat gaat bereiken. Er zijn de volgende call to actions:

  • Rechtstreekse verkoop: het is meteen duidelijk dat je iets aan het verkopen bent.
  • Branding of naambekendheidscampagne: het enige doel dat je hebt is dat je merknaam of bedrijfsnaam bij de volger blijft hangen.
  • Gratis consult of proefperiode: je wilt mensen kennis laten maken met jouw product of dienst.
  • Artikel of video: je laat zien of legt uit waarom mensen jouw dienst of product nodig hebben. Je brengt in beeld wat ze nu misschien in hun leven.
  • Actie met korting: mensen zijn altijd vatbaar voor korting. Dit kan dan ook een zeer effectieve methode zijn.
  • Wil je eerst een professioneel profiel hebben? Denk dan aan Facebook likes kopen.

Denk goed na over de call to action die je gaat gebruiken. Als ze op je advertentie klikken, wat is dan de volgende stap? Wat moet jij dan ondernemen? Zorg dat je het totaalplaatje helemaal uitgedacht hebt, want als een advertentie leidt tot clicks ben je er nog niet. Zonder actie van jouw kant verkoop je waarschijnlijk nog weinig. En dat zou een gemiste kans zijn.

Succes!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *