Het maken van een advertentie is vaak niet het lastigste van het opstarten van een campagne. Je weet heel goed wat je onder de aandacht wil brengen. De actie of boodschap is volledig uitgewerkt. Je hebt wel een idee van de doelgroep die je wilt bereiken, maar toch vind je het lastig om je vinger erop te leggen. Met deze drie stappen vind jij snel en makkelijk de doelgroep voor jouw advertentie.
Het voordeel van het adverteren op Facebook is het feit dat je de doelgroep heel specifiek kunt aangeven. Je kunt veel eigenschappen aangeven. En het bereiken van de juiste doelgroep is erg belangrijk, want je wilt natuurlijk geen advertentiebudget besteden aan mensen die eigenlijk totaal niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Wanneer je de volgende stappen opvolgt, kun je veel geld besparen op het gebied van advertentiekosten.
Creativiteit
Het is belangrijk dat je je creatieve brein aan het werk zet. Er bestaat namelijk geen vast stappenplan. De dingen die verteld worden, zul je zelf moeten toepassen. Het kan helpen om te brainstormen over wat de eigenschappen van jouw klanten zijn. Door dit op papier te zetten, heb je al meteen een wat duidelijker overzicht over de zaken die de mensen in jouw doelgroep gemeen hebben.
Verkennen
Het bepalen van je doelgroep begint met verkennen. En dan bedoelen we niet het verkennen van de doelgroep, maar het verkennen van de mogelijkheden die Facebook biedt. Blader alle mogelijkheden door en laat ze even tot je doordringen. Bekijk welke interesses je kunt kiezen, de gedragindicatoren en de demografische mogelijkheden. Bekijk alle zoekmogelijkheden en ‘speel’ er zelfs even mee. Krijg er een gevoel bij. Vergelijk deze voorbereiding met het spelen van een sportwedstrijd. Voordat je het veld opgaat, zul je je eerst moeten voorbereiden. Je moet weten wat de mogelijkheden zijn om te scoren. Zo kun je het vinden van de juiste doelgroep ook zien. Scoren.
Ga brainstormen
Het werd al eerder genoemd, maar brainstormen is een heel erg goede manier om een beeld te krijgen van jouw doelgroep. Schrijf jouw product of dienst op, omcirkel dit en schrijf er elk woord omheen dat in je opkomt als je aan dat product of die dienst denkt. Dit kun je gebruiken voor de bepaling van je doelgroep. Benoem sowieso de volgende items:
- Plaats: dit kan natuurlijk ook een groter demografisch gebied zijn. Zorg wel dat er altijd iets ingevuld is.
- Leeftijdscategorie: bedenk goed voor welke leeftijd jouw dienst of product geschikt is. Wie is erin geïnteresseerd?
- Geslacht: is het product of de dienst voornamelijk gericht op vrouwen? Of is het voor elk geslacht geschikt?
- Taal: welke taal spreekt je doelgroep?
- Interesse: het is verstandig hier het onderwerp van je product of dienst te kiezen. Een jurk zet je onder winkelen, een boek onder lezen. Etc.
- Grootte doelgroep: hoeveel mensen wil je in totaal bereiken?
Het is verstandig om ook met de andere categorieën te spelen. Vul alles in waar je een passend antwoord hebt. Hoe specifieker jij bent, hoe dichter je bij de juiste doelgroep zit. En hoe dichter je bij je doelgroep zit, hoe groter de kans is dat jouw verkoop stijgt.
Maak keuzes
Het is misschien wel het moeilijkste van het maken van een campagne, het maken van keuzes. Toch is dit heel erg van belang. De grootte van je doelgroep moet liggen tussen de 10.000 tot 40.000 mensen. Kies hieruit een aantal waar je even mee vooruit kunt. Het moet uiteraard wel realistisch zijn. Met een doelgroep van 10.000 red je het meestal een maand of 2, met 40.000 kun je een halfjaar vooruit.
Spelen
Uiteraard zijn dit alleen tips. Helaas bestaat er geen perfecte formule voor het bepalen van je doelgroep. Als jij merkt dat je je doelgroep het beste bereikt met een doelgroepbereik van 5.000 mensen, dan moet je dat zeker niet laten. Adverteren op Facebook is vaak vooral ook proberen, testen en spelen. Het is helemaal niet vreemd als je zo nu en dan eens wat aanpast in je doelgroep. Door de statistieken kun je ook heel gemakkelijk zien wat scoort en wat niet scoort.
Te grote of te kleine doelgroep
Nog even een kleine toevoeging. Natuurlijk kan het altijd voorkomen dat je doelgroep boven de 40.000 uitkomt of dat je op geen enkele mogelijke manier de 10.000 aan kunt tikken. Wat doe je dan? Als je doelgroep te groot is, kun je hem splitsen. Maak bijvoorbeeld 5 doelgroepen aan waarbij alleen de leeftijd anders is. Of deel hem in tweeën: één doelgroep voor de man, en één doelgroep voor de vrouw. Wanneer je doelgroep te klein is, is de oplossing wat lastiger. Je kunt kijken of je je doelgroep kunt vergroten door een ander zoekcriterium te gebruiken. Is dat niet de oplossing? Dan is het misschien verstandig om nog eens goed naar je doelgroeponderzoek te kijken. En kom je er helemaal niet uit? Dan is je product of dienst misschien te specifiek. Denk dan na over een product dat je aan een grotere doelgroep aan kunt bieden.
Succes!