Klanten werven met Facebook

Als je als ondernemer een Facebookaccount hebt, wil je natuurlijk niet alleen je volgers op de hoogte houden van de ontwikkelingen van je bedrijf. Nee, een groot doel is ook het werven klanten. De vraag is alleen: hoe kun je dat het beste aanpakken? In dit artikel staan een aantal tips met het werven van klanten via Facebook te vergroten.

Klanten Werven Met Facebook

Kun je wel klanten werven met Facebook?

De hamvraag voor veel ondernemers is of het wel effectief is om klanten te werven via Facebook. Echt producten of diensten direct aanbieden heeft vaak weinig effect. Dat is een ervaring die veel ondernemers hebben. Adverteren is wel zinvol, maar dat kost geld. Volg de volgende drie stappen en je zult merken dat je steeds meer klanten werft via Facebook.

Post dingen die inspireren

Het is belangrijk dat je informatie brengt die interessant is voor je volger. Dat jij op dat moment bezig bent aan een bepaalde opdracht zal een volger alleen interesseren als het iets voor hem of haar kan betekenen. In sommige vakken kan dit dus wel. Als fotograaf of tekenaar kan het mensen nieuwsgierig maken als je bijvoorbeeld een foto plaatst van een moment tijdens het proces. Post een foto van een deel van een halve tekening. Dat maakt mensen nieuwsgierig. Of plaats als fotograaf een foto van de studio. Van veraf. Met model, lichtschermen en evt. camera. Wedden dat je volgers benieuwd zijn naar het eindresultaat?

Maar ben je accountant? Dan zullen weinig volgers zitten te wachten op het feit dat jij met een bepaalde opdracht bezig bent. Dan kun je je beter richten op het geven van tips, zodat mensen geïnspireerd raken. Want vaak weten mensen niet dat ze jouw dienst nodig hebben, totdat ze aan het denken worden gezet. Als jij ze kunt inspireren en ze laat beseffen dat ze niet voldoende kennis in huis hebben om zelf aan de slag te gaan, kun je klanten werven. Zij zien dan namelijk de toegevoegde waarde van jouw product of dienst in. Iets dat ze voordat ze je gingen volgen misschien nog niet bedacht hadden.

Prikkel dus je volgers. Of je dit nu doet door middel van een kijkje achter de schermen of door tips en/of vragen te stellen, het werkt. En probeer je posts zoveel mogelijk af te sluiten met een vraag. Mensen zijn altijd geneigd te antwoorden als er een vraag wordt gesteld, en dat is weer gunstig voor het vergroten van het bereik van je post.

 

Adverteren

Een zeer effectieve manier voor het werven van klanten via Facebook is het gebruik van de advertentiemogelijkheden. Er zijn heel veel advertentiemogelijkheden, maar de meest gebruikte is het betalen per klik. Je advertentie wordt dan verspreid binnen de door jou aangegeven doelgroep, maar je betaalt alleen wanneer iemand ook daadwerkelijk op de advertentie klikt. Je kunt dan meteen meten hoeveel een advertentiecampagne oplevert. Een tip om snel een groot netwerk op te bouwen is door het gratis weggeven van iets. Dit kan een e-book of enkel een video zijn. Je kunt dan om gegevens vragen en die gegevens maken het weer gemakkelijk om met elkaar in contact te blijven. Een andere tip: kijk wat concurrenten doen. Is dat succesvol? Pas dat dan ook toe. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

 

Ga gastbloggen

Het lijkt niks met Facebook te maken te hebben, maar vergis je niet. Als je een blog kunt plaatsen op de site van iemand anders, ben jij niet de enige die een link plaatst op Facebook. Dat doet de eigenaar van de site/blog waar jij voor schrijft ook. Dus zoek contact met beheerders van Facebookpagina’s met heel veel likes. Zorg wel dat het onderwerp van de blog/site aansluit bij jouw producten en/of diensten, anders heb je er natuurlijk weinig aan. Biedt aan om een gastblog te schrijven, voor niets, maar wel met jouw naamsvermelding. Spreek samen een onderwerp af en ga aan de slag. Spreek af dat na plaatsing door jou en de blog/site een link naar jouw artikel wordt geplaatst op Facebook. Voila. Jij bereikt jouw volgers, de beheerder van de site bereikt zijn/haar volgers en voordat je het weet heb je met weinig moeite enorm veel mensen bereikt. Mensen die jou nog niet kenden en die wellicht geïnteresseerd zijn in wat jij voor hen kan betekenen. Dit kan in elk vakgebied toegepast worden.

Het is dus duidelijk dat Facebook kan helpen om klanten te werven. Het hoeft niet per se veel geld te kosten, wel kost het tijd. Het is belangrijk dat je deze tijd investeert. Ook als je het druk hebt. Want je kunt beter een goede post plaatsen, dan eentje die je snel even tussen de zaken door hebt getypt. Denk er goed over na. Pas dan zul je het gewenste effect bereiken. Succes!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

2 reacties op “Klanten werven met Facebook

  1. Pingback: Facebook gebruiken als verkoopkanaal voor mijn webshop

  2. Pingback: Hoe zorg ik dat mijn Facebook volgers klanten worden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *