Ondernemers opgelet: zet Facebook optimaal in

Je hebt je bedrijfspagina op Facebook online gezet. Mooi! Nu komt de volgende stap: het optimale uit het netwerk halen. Want dat is natuurlijk wat je wil. Er zijn een aantal manier om dat voor elkaar te krijgen. Volg deze stappen en jij weet zeker dat je alles uit Facebook haalt.

Ondernemers opgelet- zet Facebook optimaal in

Pagina aanmaken

Allereerst maak je natuurlijk de Facebookpagina aan. Zorg dat deze de uitstraling van je bedrijf heeft. Laat je loge dus terugkomen en plaats een aantrekkelijke profielfoto. Als zzp’er kun je ervoor kiezen om een foto van jezelf te laten nemen. Mensen zien graag wie er achter een bedrijf zit. Laat dit wel doen, want het is belangrijk dat deze foto professionaliteit uitstraalt. Ben je geen zzp’er, dan kun je je logo als profielfoto gebruiken. Duidelijk en herkenbaar.

Vul verder zoveel mogelijk informatie in. Mensen zijn nieuwsgierig. Willen niet alleen weten waar je gevestigd bent, maar ook wat je openingstijden zijn en hoelang je al bestaat. Hoe meer informatie, hoe fijner de bezoeker het vindt.

Zorg voor likes

Je kunt natuurlijk al je vrienden en kennissen uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Maar is dit effectief? Zij liken alleen maar, omdat het van jou is. Je moet dus zorgen dat je (snel) likes hebt van mensen die echt in jouw diensten of producten geïnteresseerd zijn. Je kunt afwachten, maar je kunt ook overgaan tot het kopen van likes. Let hier wel bij op dat je geen likes koopt met lege profielen. Er zijn dan ook manieren om echte likes van de neppe te onderscheiden.

Vraag

Het klinkt heel basaal, maar mensen volgen al snel een opdracht op. Zet in je post de woorden: like & share en je zult zien dat ze dit ook echt gaan doen. En dat is goed voor je. Want wanneer iemand jouw bericht liked of deelt, komt-ie terecht in het netwerk van de persoon die net de actie heeft uitgevoerd. Op dat moment heb je je netwerkwerk al vergroot. Doet iemand in zijn of haar netwerk hetzelfde, dan is je bereik weer groter. Etc. etc.

Stel vragen

Ook dit klinkt heel logisch, maar toch wordt het niet door iedereen gedaan. Stel een vraag in je post. Het maakt niet uit hoe of wat. Mensen praten gewoon graag over zichzelf en als ze een vraag zien, zijn ze enorm geneigd om hier antwoord op te geven. En elke keer als iemand op jouw post reageert, verschijnt het bericht weer in het netwerk van de reaguurder. Ideaal om snel je bereik te vergroten. Zorg natuurlijk wel dat de vraag actueel is of met jouw producten of diensten te linken is.

Foto werkt

Zorg altijd dat er een plaatje of foto bij je post zit. Mensen kijken graag plaatjes en zijn vaak eerder geneigd iets te liken of delen als het paaltje aanspreekt. Soms doet de tekst erbij er niet eens meer toe. Foto’s van dieren doen het eigenlijk altijd goed. Bedenk wel: het blijft een professionele pagina, dus zorg ook dat je professionele foto’s gebruikt. Eventueel kun je een stockphoto abonnement nemen. Dan heb je altijd mooie en professionele foto’s voor het uitzoeken.

Maak het interessant

Zorg dat mensen je willen volgen. Maak het dus interessant. Dit kan op diverse manieren. Bijvoorbeeld door iets wekelijks terug te komen. Als schrijver kan het raadzaam zijn om bijvoorbeeld wekelijks op een vaste dag een zelfgeschreven artikel te plaatsen. Mensen kunnen dat interessant vinden en juist daarom de pagina volgen. Maar je kunt natuurlijk ook een winactie opzetten en die al maanden van tevoren aankondingen.

Mogelijkheden zijn eindeloos

De mogelijkheden voor Facebookgebruik voor ondernemers zijn eindeloos. Dit zijn de basisstappen. Als je deze altijd in je achterhoofd houdt, is de basis in orde. Natuurlijk kun je ook adverteren op Facebook. Maar denk er wel aan: als de basis niet klopt, wordt het lastig om te scoren. En dat is juist wat je wilt, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *