Veel mensen raken huiverig bij het gebruik van Facebook. Ze gebruiken Facebook alleen om te kijken, en niet om te posten. Ze zijn bang dat hun privacy geschonden wordt. Privacy is een hot item als het gaat om het gebruik van social media. Ook voor de ondernemer is het van belang op de hoogte te zijn van de do’s en don’ts.
Wetgeving achterhaald
Natuurlijk is het niet zo zwart-wit als dat deze tussenkop stelt, maar het is wel zo dat de technologische ontwikkeling de wet voorbij snelt. De ontwikkelingen op technologisch gebied gaan vaak veel sneller dan de ontwikkeling van de wet. Er zijn zelfs geen wettelijke regels voor het gebruik van social media. Uiteraard moet er wel voldaan worden aan de algemene voorwaarden. Eén ding is wel een wet: de regels met betrekking tot privacy gelden ook voor social media.
Informatieplicht
Je mag sowieso als bedrijf niet zomaar gegevens van een klant opslaan. Je bent altijd verplicht om te melden waar je deze gegevens voor gebruikt. De consument moet zich hier tegen kunnen verzetten. Informeren en een keuze geven zijn de twee belangrijkste peilers van de privacywet. Meestal vermeld je dit in privacy statement of je algemene voorwaarden. Ook meld je het wanneer je de gegevens van de klant krijgt.
E-mailadres gebruiken voor Facebookcampagnes
In een eerder blog werd uitgelegd dat je advertentie gemakkelijk naar een bepaalde ontvanger kunt sturen door middel van het invoeren van het e-mailadres van die persoon. Maar hoe zit dat met de privacywet omtrent deze mogelijkheid? Het is heel simpel. Je mag het e-mailadres gebruiken als je de klant hebt aangegeven dat je zijn e-mailadres voor marketingdoeleinden gebruikt. Uiteraard moet hij zich hier ook weer kosteloos voor af kunnen melden. Voldoet het aan deze voorwaarden? Dan kun je hem gewoon targetten voor je Facebookcampagne.
Het is wel belangrijk oplettend te blijven, want als je je niet aan de voorwaarden houdt, kan dat vervelende gevolgen hebben. Ondanks dat de gegevens via Facebook versleuteld worden verstuurd, is toch veel te achterhalen. Hou dus altijd in je achterhoofd dat het verstandig is je aan de regels te houden. Misschien ontspring je vaak de dans, maar eens zul je de klos zijn.
Algemene voorwaarden Facebook
Op het moment dat je een Facebookaccount aanmaakt, stem je in met de algemene voorwaarden van de social mediasite. Je stemt daarmee meteen toe dat je toestemming hebt gekregen om data te delen. Oftewel, als je gaat targetten bij het adverteren, mag Facebook ervan uitgaan dat je van je klanten toestemming hebt om de gegevens aan Facebook te verstrekken. Je hebt dus aan de voorwaarden van de pivacywet voldaan.
Be carefull
De wet en de praktijk wijken soms wat van elkaar af. Sluit als bedrijf aan bij de verwachtingen van je klant. Ga dus transparant met klantdata om. Als je je hier netjes aan houdt, voorkom je problemen met de privacyvoorwaarden op social media.