Je hebt net bedacht dat je Facebooklikes wil kopen. Maar… Je hebt je er nog niet goed in verdiept. In je omgeving hoor je dat het geen goed idee is. Zelf zou je niet weten waarom het niet verstandig zou zijn. Meer volgers en likes betekent toch een groter bereik? Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn, want er worden naast echte likes ook neppe likes verkocht. En die laatste heb je niet veel aan. Dit zijn de risico’s van het kopen van Facebooklikes. Deze risico’s zijn overigens hetzelfde voor Instagram.
Slecht bereik door niet-actieve volgers
Het is misschien een open deur, maar als je volgers geen gebruikmaken van Facebook, zullen ze ook weinig nut hebben voor je netwerk. Deze stille of neppe facebooklikes worden door sommige partijen verkocht. Je koopt dan een Facebookpagina waarop een foto staat, en waarop een geboortedatum en naam is ingevuld. Verder is en blijft de gehele pagina leeg. En ze doen niet alleen niets met hun eigen pagina, sterker nog. Ze komen helemaal niet online. Het gevolgd worden door niet-actieve volgers zorgt dus voor een slecht bereik.
Relatief weinig likes op berichten
En dat is logisch, want mensen die geen gebruikmaken van Facebook of Instagram, zien ook jouw berichten niet. Het wordt dan lastig om likes te generen. Onder anderen likes zijn erg belangrijk voor jou als ondernemer. Wanneer je een bericht op Facebook plaatst, wil je graag dat veel mensen dat zien. Met een simpele like kan het aantal views al stijgen. Hoe dat komt? Heel simpel. Als iemand jouw post liked, komt die post ook terecht in het netwerk van degene die jouw status geliked heeft. Dat betekent dat je met Facebook- of Instagram likes op een makkelijke en snelle manier je bereik kunt vermenigvuldigen.
Geen viraal effect
Nog effectiever is het wanneer een post gedeeld wordt. Het beste werkt dit wanneer de ‘deler’ een verhaaltje bij jouw post zet. Bijvoorbeeld: je verkoopt boeken. Een lezer volgt je en heeft het boek dat jij aanprijst al gelezen. Jouw post wordt gedeeld door de enthousiaste lezer met de boodschap: ‘Vorige week dit boek uitgelezen. Echt het beste van het jaar!’ Betere, gratis reclame kun je bijna niet hebben. Elke keer als de deler een like krijgt, stijgt jouw aantak views weer. Dit zorgt voor het zogehete viraal effect. Het balletje blijft rollen, je bericht verschijnt op bijzonder veel plaatsen op Facebook.
Geen interactie
Wat ook goed helpt om een succesvolle Facebookpagina te hebben is interactie. Het zorgt eveneens voor het viraal effect, maar zorgt tevens dat je aanwezig bent. Klanten vinden dat fijn en voelen zich gehoord. Een antwoord op een vraag, het liefst binnen een paar minuten en je hebt een goede indruk achter gelaten. Ook als er op een post gereageerd wordt en jij reageert, wordt dit gezien als gehoord en gezien. Ook al is het maar een bedankje of een ‘goed om te horen’. Op Facebook willen mensen gezien en gehoord worden en als jij ze ziet en hoort en ook nog eens de moeite neemt om te reageren, zullen ze dat attent vinden. Het is (vaak) een positieve ervaring die ze zullen onthouden. Elke keer als er een post voorbij komt, krijgen ze een positief gevoel.
Geen branding of meer naamsbekendheid
Het is dus heel duidelijk. Aan neppe Facebooklikes heb je niks. De interactie, likes en het sharen blijft uit. Want ja, iemand die Facebook niet gebruikt, heeft ook niet de mogelijkheid om iets te delen, te liken of ergens op te reageren. Het is dus van belang om echte Facebook likes te kopen. Likes van Facebookprofielen die wel gebruikt worden. Want daarmee bereik je een groter bereik. Dat zorgt automatisch voor branding en naamsbekendheid. Het scoren op Facebook is met goede likes niet moeilijk, het enige wat je ervoor hoeft te doen is tijd investeren om op tijd te reageren op een reactie!
Like4you.nl biedt enkel echte likes aan!