Sales – Hoe krijg ik meer verkopen via Facebook

Even wat feitjes: 50% van de Nederlanders gebruikt Facebook real time. Een groot deel van deze Facebookgebruikers doet dat via de smartphone. En dat is mooi, want zo’n 53% van de advertentie-inkomsten van Facebook halen ze uit de mobiele advertenties. Klinkt indrukwekkend, toch? Maar wat jij er als ondernemer mee kunt? Dat leggen we in dit artikel uit, want jij kunt namelijk op een makkelijke manier meeliften met het succes van marketing op Facebook.

Facebook gebruiken als verkoopkanaal voor mijn webshop

Volgers opbouwen – Hoe moet dit. De verschillende manieren zoeken

Maar… Je kunt alleen meeliften op het succes van Facebook als je het goed aanpakt. Dus als je succesvolle marketing via Facebook wil bedrijven moet je wel even wat doen. Voordeel: het meeste werk doe je in het begin. Als alles eenmaal staat, is het verder alleen maar bijhouden.

Het begint allemaal met het aanmaken van een Facebookpagina. Het is van groot belang dat je de doelgroep goed voor ogen hebt en deze ook beschrijft wanneer je de Facebookpagina aanmaakt. Op het moment dat je deze doelgroep goed invult en zelf goed voor ogen hebt, zal je zien dat je veel sneller je doelgroep bereikt. En dat is waar het begint: het bereiken van je doelgroep.

Op het moment dat je de doelgroep goed omschreven hebt, kun je een stapje verder gaan: het opbouwen van het aantal volgers. Je zorgt ervoor dat er al wat informatie en posts op je pagina staan en je gaat volgers werven. Als je dit zelf doet, kan het best wat tijd kosten om een aanzienlijk aantal volgers te krijgen. Dit kan sneller door het kopen van kwalitatieve Facebooklikes. Deze likes zorgen voor een grote boost aan het aantal volgers. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is het aantal volgers uit te breiden. Dit gaat vanzelf als je je Facebookpagina bij houdt.

Elke keer als jij een status plaatst en iemand drukt op de like-knop of plaatst een reactie op jouw bericht, verschijnt het bericht ook in de tijdlijn van degene die op jouw status reageert. Alle mensen die hij/zij als vriend heeft, zien jouw bericht en voor je het weet, heb je je bereik vergroot. Door in eerste instantie veel volgers te hebben, is de kans op bereik erg groot. Zorg wel voor kwalitatieve volgers binnen jouw doelgroep, want dan heb je de grootste kans op verhoging van je likes.

Webshop koppelen aan Facebook pagina

Op het moment dat je Facebookpagina een beetje loopt, kun je eraan denken om je webshop, als je die hebt, te koppelen aan Facebook. Uiteraard kun je dat doen door middel van een post met steeds een link naar de artikelen in je webshop. Dit kan effectief zijn, maar kan ook beperkingen met zich meebrengen. Kijken bezoekers wel verder?

Je kunt ook een webshop opzetten via Facebook. Dit doe je via de app Payvment (www.payvment.com/facebook). Deze app maakt het mogelijk dat je een hele simpele webshop op je Facebookpagina zet. Je kunt een aantal producten plaatsen en laten betalen via PayPal. Niet voor ieder bedrijf is dit een oplossing, maar als je de webshop niet toevoegt, heb je kans dat je klanten misloopt, en dat is natuurlijk ook zonde.

Een echte webshop aan Facebook koppelen is voor de bedrijfpagina’s nog niet mogelijk. Pampers heeft wel een heuse webshop op Facebook, maar dit is tot nog toe het enige bedrijf dat de mogelijkheid heeft om de webshop via Facebook te laten draaien. Facebook doet nog geen uitspraken over het wel of niet ook mogelijk maken voor iedereen in de toekomst.

Hoeveel volgers heb je nodig?

Een vraag die vaak gesteld wordt, is: hoeveel volgers heb je nu eigenlijk nodig om als ondernemer succesvol te zijn op Facebook? Heel weinig mensen weten hier echt een duidelijk antwoord op te geven. Echter is er wel een antwoord en dat is heel simpel: het gaat niet zozeer om het aantal likes, maar om de kwaliteit van de likes. Je kunt wel duizenden likes hebben van mensen die buiten je doelgroep vallen, maar daar heb je helemaal niks aan. Zij vallen niet binnen de mensen die iets bij je af zullen nemen. De kans dat zij zorgen voor een goed bereik binnen je doelgroep is ook niet zo groot, dus als je veel volgers wil, kun je het beste op zoek naar volgers waar je ook iets aan hebt.

Als richtlijn wordt rond de 5.000 likes aangegeven. Natuurlijk is dit geen harde eis. Niet voor elk bedrijf is dit aantal geschikt. Ben jij een kleine fietsenmaker die het vooral moet hebben van de lokale verkoop, dan is 5.000 likes erg hoog gegrepen. Ben je een gigant als Nike, dan is 5.000 likes juist weer heel weinig. Probeer voor jezelf een beetje af te tasten wat voor je een redelijk aantal is en laat je niet opjutten. Als je meer werk krijgt dan dat je aankunt, kan dat ook voor problemen zorgen. De balans zoeken is dus het beste. En bijt je niet vast op een aantal. Als je goed je best doet, kom je vanzelf tot het aantal likes dat je wenst.

Sales verhogen door het gebruik van Facebook

Op het moment dat je een bepaald aantal likes hebt, kan het echt werk beginnen. Het beginnen van het omzetten van likes naar sales. Dit kan op allerlei manier gebeuren, maar het is sowieso belangrijk dat jij de volger of klant iets te bieden hebt. Zorg voor interessante en goede informatie in je posts en plaats zo nu en dan een leuke actie waar de klant aan mee kan doen. ‘Lok’ de klant naar je winkel met een kortingsbon of het vieren van een feestje. Laat de volger echt kennismaken met jouw bedrijf. Zorg dat ze je leren kennen.

Want mensen houden ervan om bedrijven in te schakelen waar ze een gevoel bij hebben. Dus op het moment dat mensen het idee hebben dat ze jouw bedrijf kennen en dat ze een goed gevoel bij je bedrijf hebben, is de kans groot dat ze bij jou uitkomen op het moment dat ze in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn. Daarom is het belangrijk dat je je volgers altijd goed begeleid naar je producten en diensten. Dit kan via een knop of link naar je website, maar ook door het verzamelen van data. Wat voor jouw bedrijf het beste werkt is een beetje zoeken. Vaak word je al doende wijzer.

Lokale verkopen laten stijgen door middel van Facebook

Facebook is ook een goed social mediakanaal om je lokale activiteiten te laten groeien. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te adverteren op Facebook. Wanneer je een campagne op Facebook start, wordt er altijd gevraagd naar het bereik. Dit bereik kun je zelf zo groot of zo klein maken als je zelf wil. Dat betekent dat wanneer je jezelf lokaal onder de aandacht wil brengen, je een kleinere straal zult moeten nemen. Facebook geeft zelf aan hoeveel mensen binnen jouw doelgroep je in die bereikt. Facebook biedt een aantal opties die je hebt. Je kunt die heel makkelijk gebruiken. Het enige nadeel: het is niet gratis.

Je kunt ook kaartjes in de buurt leggen waar je Facebookpagina op vermeld staat. Plaats een kaartje met korte uitleg van jouw bedrijfsactiviteit in de plaatselijke supermarkt(en) en je zult zien dat mensen die geïnteresseerd zijn je pagina even liken. Vooral met het idee dat ze je bedrijf dan later makkelijk terugvinden.

Ook kun je een stand huren op de plaatselijk braderie en mensen daar een kleinigheidje geven voor het liken van je pagina. Of laat ze inchecken als ze bij jou zijn en geef ze dan bijvoorbeeld 5% korting. Met het krijgen van likes kun je erg creatief zijn. Hoe creatiever je bent, hoe succesvoller je waarschijnlijk zult zijn.

Leads genereren

Terwijl je steeds meer likes hebt, genereer je eigenlijk vanzelf steeds meer leads. Leads zijn klantgegevens die je kunt inzetten voor bijvoorbeeld het versturen van een nieuwsbrief. Om een groot bereik te hebben, is het hebben van veel e-mailadressen handig. Je kunt deze adressen verkrijgen door middel van een deel- en win-actie, maar ook door het aanbieden van bijvoorbeeld een e-book in ruil voor een e-mailadres. Ook hier kun je vrij creatief in zijn, maar het is vaak wel zo dat mensen iets terug willen in ruil voor hun e-mailadres. Hou hier dus rekening mee. Staat er niks tegenover? Dan is de kans groot dat je geen succes zult hebben bij het verkrijgen van e-mailadressen.

Merkbekendheid vergroten

Uiteraard werkt Facebook niet alleen als middel om de verkopen te laten stijgen. Facebook is ook belangrijk voor het vergroten van je naamsbekendheid. Het is hét medium om jezelf onder de aandacht te brengen. Zorg voor een duidelijk social mediaplan en volg dit op. In dit plan staan de doelen die je met social media wil bereiken. En de manier waarop je die doelen wil behalen. Belangrijk is om altijd in dat plan te verwerken dat je voldoende interessante posts plaatst. Dit is belangrijk om zichtbaar en interessant te blijven. Als je niet ‘aanwezig’ bent, zijn mensen je zo weer vergeten. En dat wil je natuurlijk niet.

Op het moment dat je een beetje bekend bent op Facebook, gaan mensen ook naar je verwijzen. Bijvoorbeeld: iemand is op zoek naar een specifiek telefoonhoesje en iemand in zijn vriendenlijst weet dat jij dat verkoopt. Voor je het weet, heeft de persoon die jouw naam/merk kent je aangeraden bij de ‘zoeker’. Op die manier werkt social media voor jou zonder dat je er al te veel voor hoeft te doen.

Conclusie

Facebook is het kanaal van nu om mee te nemen in je marketing. In het begin vraagt het wat investering in tijd en misschien geld – wanneer je likes koopt of wanneer je een campagne start – maar naarmate de tijd vordert, verdient zich dat helemaal terug. Zorgen dat je een naam op Facebook wordt, heeft veel voordelen waar jij en je klant allebei erg blij van worden. Je volger blijft op de hoogte van het laatste nieuws en jij verkoopt je product of dienst aan de doelgroep. En dat is hoe marketing eruit moet zien. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *