Trend: jongeren haken af van Facebook

Het is al twee jaar in het nieuws. Steeds meer jongeren verlaten Facebook. Toch denken veel mensen dat het onzin is, want wat zitten die jongeren anders steeds op hun mobiel te doen? En welke app’s zijn dan nu upcoming? In dit artikel de feiten en fabels over de afhakende jongeren.

Trend Jongeren Haken Af Op Facebook

Facebook all day long

Ouders van jongeren zien het als vervelend. Hun kind komt uit school en ploft op de bank. Mobiele telefoon of tablet in de hand. Urenlang kunnen ze zich met het apparaat vermaken. Vaak wordt gedacht dat jongeren 24/7 op Facebook zitten om de tijdlijn van hun vrienden in de gaten te houden. Toch zegt onderzoek dat steeds meer jongeren Facebook verlaten. In 2013 daalde het aantal jonge Facebookgebruikers met 52% en in de jaren die daarop volgen besluiten steeds meer gebruikers het profiel te verwijderen. Volgens Upcoming is de reden dat je er gewoon niet veel slimmer van wordt. Softronic denkt daar anders over.

Veel mogelijkheden

Softronic denkt niet dat het veel te maken heeft met Facebook zelf. Er zijn momenteel zoveel social media apps dat jongeren er letterlijk mee doodgegooid worden. Daar komt bij dat in Nederland bijna iedere jongere een smartphone heeft. Dus de Nederlandse jongeren staan onder continue prikkel van de overdaad aan social apps. De jongeren gebruiken al deze apps en willen op al deze apps hun vrienden volgen. Wat is het gevolg? Jongeren switchen van app naar app.

Facebook cool?

Softronics heeft ook het idee dat het probleem kan liggen in de populariteit van Facebook. Is het medium nog wel cool nu ook ouders en opa’s en oma’s massaal een profiel aanmaken? Willen jongeren wel door hun ouders of grootouders gevolgd worden? Of zitten ze liever ‘anoniem’ op Snapchat en Instagram? De kans dat dit een rol speelt is vrij groot, want jongeren zitten er helemaal niet op te wachten dat iemand met ze mee krijgt. Het is hun wereld en die wereld willen ze ‘geheim’ houden.

Privacy

Wat ook erg meespeelt, zijn de veranderingen in de voorwaarden. Jongeren lezen deze voorwaarden niet en zijn bang dat hun content op straat komt te liggen. En ze zitten toch niet te wachten op verspreiding van die foto’s van die avond veel te veel drinken met vrienden. Of net die ene foto waarop net te veel naakt te zien is. Een van de redenen dat jongeren hier bang voor zijn, is het feit dat Facebook zich ook steeds meer gaat richten op de adverteerders. Andere apps hechten hier veel minder waarde aan en voelen voor veel jongeren dan ook veiliger aan.

Multifunctioneel

Jaren geleden werd gedacht dat de grootste concurrent van Facebook Hyves was. Toen Hyves verdween en het aantal jonge gebruikers nog steeds afnam, werd duidelijk dat het hier weinig mee te maken had. Ook profielsites als MySpace en CU2 konden niet tegen Facebook opboxen. De echte reden is dat jongeren voor elke activiteit wel een andere app hebben. Chatten doen ze met Whatsapp, foto’s worden bekeken op Instagram of Snapchat. Blogs worden bijgehouden via Bloglovin. En daten wordt gedaan via Tinder. Facebook is gewoon minder nodig.

Jongeren willen de macht

Jongeren, en vooral pubers, houden er niet van als hen voorgeschreven wordt wat ze moeten doen. Ze willen zelf de macht hebben en zelf bepalen waar ze welke content plaatsen. Ze willen dat niet meer doen via één sociaal netwerk, een netwerk waar de hele familie ook nog eens op mee kan kijken. Nee, jongeren willen de macht en pakken de macht door het gebruik van verschillende social mediakanalen.

Niet echt weg

Daarmee kan dus meteen geconcludeerd worden dat de jongeren niet echt weg zijn op Facebook. Ze zijn enkel minder actief aanwezig. Veel jongeren gebruiken het medium vooral om bij te houden wat hun vrienden doen. Ze zijn immers enorm nieuwsgierig. Echt verdwijnen van Facebook zullen jongeren nooit doen, that’s for sure.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *