Waarom zijn volgers gek op liken, posten en delen?

Liken En Delen

Waarom je als ondernemer gek bent op een like is wel duidelijk. Het vergroot je bereik binnen de doelgroep. Maar waarom voelen mensen toch altijd de drang om een bericht te liken? Daar is onderzoek naar gedaan. En de resultaten daarvan lees je in dit artikel.

Waarom Zijn Volgers Gek Op Liken, Posten En Delen?

Facebook is een site die ervoor zorgt dat het ontspanningscentrum in de hersenen gestimuleerd wordt. Dus Facebooken is voor de meeste mensen iets dat ze doen ter ontspanning. De pupillen in de ogen laten volgens onderzoek zien hoeveel plezier iemand beleeft aan het bezoeken van Facebook. Bij veel plezier en ontspanning gaan de ogen stralen. 44% van de Facebookers liked één keer per dag iets van hun vrienden. 29% doet dat meerdere keren per dag.

Redenen liken

Er zijn redenen waarom we zo gek zijn op het liken van Facebookposts.

  • Het is iets dat makkelijk is en snel gebeurd is.
  • We identificeren ons met de posts. Aan de hand van likes kun je vaak zien wat voor iemand de liker is. Vaak valt uit de likes te halen of iemand blank of gekleurd is, of het een man of vrouw is, wat de seksuele geaardheid is en zelfs de leeftijd kan in 75% van de gevallen goed geschat worden.
  • We uiten graag virtueel onze emoties. Of dat nu woede, angst of blijdschap is. We willen alles delen via social media.
  • We krijgen er iets voor terug. 49% van de Facebookgebruikers volgt de merken die zij leuk vinden. 42% volgt een pagina vanwege de kortingen. 41% volgt een bekend merk om de ontwikkelingen te volgen. 35% doet mee met wedstrijden. 31% deelt persoonlijke successen. 27% deelt interesses met hun vrienden. 21% doet productonderzoek via Facebook. 20% vindt een pagina leuk, omdat een vriend of vriendin dat doet. 18% begint een pagina te volgen middels reclame en 15% raad zelfs aan om bepaalde pagina’s te volgen.

Redenen plaatsen posts

We zijn niet alleen gek op liken, we vinden het ook geweldig om posts te plaaten. 10% van de Facebookbezoekers plaatst dagelijks een statusupdate. 4% plaatst zelfs meerdere keren per dag een post. En 25% zegt nooit iets op Facebook te plaatsen. We plaatsen een update wanneer we ons eenzaam voelen. Op zo’n moment willen we gehoord en gezien worden. Maar we stoppen soms ook met het delen van onze persoonlijke zaken. 71% van de posts en reacties worden wel getypt, maar uiteindelijk nooit geplaatst. Mensen worden zich steeds bewuster van de consequenties van het gebruik van social media en de gevolgen van sommige posts. Dit maakt dat mensen voorzichtiger worden met wat ze delen op Facebook.

Redenen delen

Het lijkt daarom veiliger om berichten van anderen te delen. Maar waarom doen we dat?

  • 61% deelt interessante dingen.
  • 43% deelt een post, omdat ze denkt dat het belangrijk is dat iedereen op de hoogte is van die post. Maar evenveel procent deelt enkel iets omdat het grappig is.
  • 37% deelt teksten om te laten zien waar ze in geloven en waar ze voor staan.
  • 30% gebruikt links om producten aan te bevelen.
  • 29% wil laten zien welke bedrijven/producten ze sponsoren. Ze willen zich associëren met bepaalde merken/bedrijven.
  • 26% deelt iets omdat het uniek is.
  • 22% deelt een post om te laten zien waar ze mee bezig zijn of wat hen op dit moment bezig houdt.
  • 20% plaatst een stukje tekst bij hetgeen hij/zij deelt.

Zie je het niet zitten om te wachten totdat mensen het gaan delen? Je kan ook Facebook berichten delen kopen!

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Een reactie op “Waarom zijn volgers gek op liken, posten en delen?

  1. Pingback: Facebook gebruiken als verkoopkanaal voor mijn webshop - Like4you.nl

Reacties zijn gesloten.