Communiceer met je klanten via Facebook Messenger

Je bent zelf echt nog van het e-mailen met klanten. Een betere manier om te communiceren is er niet voor je. Je kunt alles overzichtelijk in een mail zetten en dat is jouw communicatiemiddel. Toch is het verstandig met je tijd mee te gaan. Je kunt ook Facebook Messenger als communicatiekanaal gebruiken.

Communiceer Met Je Klanten Via Facebook Messenger

Het begon in 2015 met het zakelijk inzetten van WhatsApp. Een trend die overigens in 2016 doorgaat. Heb je geen zin om via Whatsapp met je klanten te communiceren, dan is Facebook Messenger een goed alternatief. Er wordt zelfs door enkele experts gezegd dat Facebook Messenger de belofte van 2016 wordt! De app biedt ook steeds meer mogelijkheden.

WhatsApp ft. Facebook Messenger

Veel mensen denken dat er het meeste wordt gecommuniceerd via WhatsApp. In Nederland is dit ook het geval, maar Facebook Messenger wordt ook steeds vaker gebruikt als communicatiemiddel. Vooral sinds je via een app kunt chatten via Facebook is het aantal gebruikers explosief gestegen. In cijfers: midden 2014 had Facebook Messenger iets meer dan 2 miljoen gebruikers, inmiddels zijn er dat volgens GFK meer dan 6 miljoen.

Facebook ziet WeChat als voorbeeld

WeChat is een app die niet bij iedereen bekend zal zijn. Het is een Chinese chatapp. In het begin vertoonde het veel overeenkomsten met WhatsApp, maar het groeide al snel uit naar een alles-in-een-app. Ideaal voor de Chinezen, omdat ze dan niet alle 100den tekens hoeven te typen in een bericht. WeChat creëerde zelfs Moments, een ingebouwd social network. Vergelijkbaar met Facebook. Ook kun je met WeChat geld overmaken naar elkaar. Je kunt er metrokaartjes mee kopen en je kunt via Uber een taxi reserveren. Allemaal functionaliteiten die Facebook ook wil integreren in haar app.

Meebouwen

Maar zover is Facebook Messenger nog lang niet. Een van de manier waarop Facebook haar chatapp wil uitbreiden is door het openstellen van de software. Ontwikkelaars kunnen dus meeontwikkelen aan de functionaliteiten op Facebook Messenger. Voorwaarde: het moet multi-inzetbaar zijn. Denk aan de vele mogelijkheden die het gewone platform nu biedt. Dat je bijvoorbeeld tegenwoordig bijna overal met je Facebookprofiel in kunt loggen. Van het meebouwen wordt veelvuldig gebruikgemaakt. En zakelijk gezien is dat zeer interessant, want zo’n 45 miljoen bedrijven hebben een bedrijfspagina op Facebook en meer dan 700 miljoen mensen gebruiken Messenger. Alleen de brug moet nog gecreëerd worden.

Zakelijke mogelijkheden

Natuurlijk is het voor Facebook meer dan duidelijk dat Messenger ook voor de zakelijke klant heel interessant is en dat ze deze doelgroep niet moet vergeten. De zakelijke gebruikers in Amerika hebben bijvoorbeeld al een aantal nieuwe opties. Zo kunnen klanten via Facebook bestellingen plaatsen. De details van de bestelling worden dan via Facebook Messenger verstuurd. Ook de voortgang van de bestelling wordt gecommuniceerd via de chatapp van Facebook. En is een artikel niet op voorraad? Dan kun je wanneer je het weer binnen hebt een push-bericht uitsturen naar iedereen die interesse in dat product heeft getoond.

Online klantenservice

Maar ook op het gebied van klantenservice biedt Facebook Messenger mogelijkheden. In Nederland gebruiken veel grote bedrijven de Facebook chat al als communicatiemiddel, maar nog niet alle bedrijven zijn zover. Dat is handig, want je kunt in Amerika ook spraakberichten sturen en geld naar elkaar overmaken. Ideaal als een betaling ontschoten is. Inmiddels kun je in Amerika ook een taxi via Facebook Messenger bestellen. Allemaal mogelijkheden die in de Nederlandse app ook ontwikkeld gaan worden.

Het is natuurlijk allemaal nog toekomstmuziek, maar het is duidelijk dat Facebook Messenger in de toekomst aan de weg timmert. Het is verstandig om de ontwikkelingen op het gebied van deze toepassing goed in de gaten te houden. In de toekomst kan Facebook Messenger een waardevol communicatiemiddel worden. En nu is het natuurlijk al ideaal om te gebruiken als ‘klantenservice’.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *