Het is een vraag die veel mensen hebben. Hoe actief zijn we nou daadwerkelijk op social media? Is het wel nog steeds verstandig om via Facebook te adverteren, of is er een aflopende lijn, zoals sommige media beweren? In dit artikel word je volledig bijgepraat over het huidige social mediagebruik.
Van de 7 miljard mensen op de wereld, beschikt bijna 2 miljard over een social mediaccount. Als je kijkt naar internetgebruikers, dan zie je dat 70% van de mensen een account op een social mediakanaal heeft. En 40% maakt gebruik van apps om de sites te bezoeken. Facebook is het meest populair, maar ook Instagram wint aan populariteit.
Even een overzichtje. Hoeveel bezoekers krijgt wel social medium?
- Facebook wordt door 50% van haar leden vaker dan één keer per dag bekeken. 25% bekijkt de site dagelijks. 13% wekelijks en 12% minder dan 1 keer per week.
- Youtube wordt door 28% meerdere keren per dag bezocht. 30% komt dagelijks langs en 25% wekelijks. Slechts 17% komt minder vaak op YouTube.
- Google+ staat op nummer 3 met 25% van de leden die meerdere keren per dag inlogt. 28% logt 1 keer per dag in en 22% doet dat 1 keer per week. 25% komt minder vaak op het social medium.
- Twitter heeft 27% aan leden die meerdere keren per dag inloggen. 24% checkt de tijdlijn één keer per dag en hetzelfde percentage doet dat één keer per week. 25% komt minder vaak op Twitter.
- Op Instagram logt 24% meerdere keren per dag in. 23% logt één keer per dag en één keer per week in. 30% komt minder vaak op Instagram.
- LinkedIn scoort minder hoog met 13% van de leden die meerdere keren per dag op de site komen. 22% kijkt elke dag wel even en 30% werpt wekelijks een blik. 35% komt minder vaak op de site.
- Pinterest staat onderaan in deze lijst met 14% van de leden die meerdere keren per dag online komen. 20% komt dagelijks even langs en 23% kijkt één keer per week. 43% komt minder vaak op Pinterest.
Ondanks dat Facebook het meeste gebruikt wordt, levert dat medium niet de hoogste naamsbekendheid op. Dat doet Instagram met 4,21%. Facebook volgt daarna met 0,07% en Twitter scoort op naamsbekendheid 0,03%. Voor het verhogen van je naamsbekendheid zit je dus op Instagram het beste. Voordeel: via de Facebook Business Manager kun je je advertenties gemakkelijk linken naar je Instagramaccount. Twee vliegen in één klap.
Als je iets op Facebook post, bereik je de meeste mensen binnen 5 uur, 75%. En het is zelfs zo dat je 18% meer bezoekers bereikt op donderdag en vrijdag. Waarom dat niet in het weekend is, is in het onderzoek niet naar voren gekomen. Er wordt sowieso verwacht dat in 2017 89,4% van de bedrijven in Amerika adverteert via Facebook. Het gebruik van hashtags is daar zeker een meerwaarde in, want berichten met een hashtag hebben een extra bereik van 21%. Maar gebruik er niet teveel. Want het bereik van berichten met 3 hashtags of meer daalt juist met 17%. En Facebookberichten die niet meer dan 250 tekens hebben scoren ook beter. Het bereik is 60% beter dan berichten die meer tekens hebben.
De meeste interactie op Facebook ontstaat door het gebruik van foto’s. Dit is ook beter voor het onthouden van het merk of de bedrijfsnaam. De foto en het bedrijf worden door de bezoeker aan elkaar gekoppeld. Fotoalbums doen het zelfs nog beter dan losse foto’s. Op fotoalbums wordt bijna 13 keer vaker geklikt.