Steeds meer social media experts roepen het. Het hebben van een groot Facebookkanaal is van groot belang voor jouw webshop. Maar waarom? Waarom kun je anno 2015 niet meer zonder Facebook als bedrijf? En waarom moet je er ook nog eens het maximale uithalen? Daar zijn verschillende redenen voor.
Iedereen zit op Facebook
Bijna iedereen heeft een Facebook-account. Mensen lopen continu met hun smartphone in hun hand. Vaak is het apparaat afgesteld op Facebook. Waarom? Mensen zijn nieuwsgierig en willen niks missen. Wat nou als er net dat ene bekend wordt gemaakt en zij zijn niet de eerste die het nieuws tot zich krijgen? Juist. Facebook is een makkelijk kanaal om snel heel veel mensen te bereiken.
Gebruiksvriendelijkheid
Facebook is heel gebruiksvriendelijk, dat is ook een van de redenen dat zoveel mensen het gebruiken. Het liken vindt je bijvoorbeeld ook bij Instagram en tegenwoordig ook bij Twitter, maar het delen wordt bij Instagram toch wel een groot probleem. Want daar is dat niet mogelijk. En het delen kan op Twitter wel, maar het is beperkt. Je hebt immers maar een beperkt aantal tekens dat je mag besteden aan je post. Bij Facebook kun je met één druk op de knop liken en delen. En mensen houden van gemak en snelheid.
Facebookposts prikkelen
Kijk naar jezelf. Hoe vaak heb je gehad dat je aan het surfen bent en opeens op een advertentie stuit? Waarschijnlijk heel vaak. En hoe vaak gebeurt het dan niet dat je denkt: dat zou toch weleens handig zijn? Ook dit zal je regelmatig overkomen zijn. En dat is niet vreemd, want mensen zijn van nature gevoelig voor dit soort spontane aankopen. Dat zie je ook in winkels. De snoepjes bij de kassa zijn vaak een impulsaankoop. Je hebt er pas interesse in wanneer je het ziet. Wanneer jij dus een post op Facebook plaatst met een nieuw product, prikkel je snel mensen tot aankoop. Zeker als je het op een leuke of grappige manier presenteert.
Facebook is beeldend
En dat presenteren is van belang op Facebook. Fotografeer het product in een mooie omgeving, doe bijvoorbeeld iets met seizoenen, of maak die dienst herkenbaar. Fotografeer snowboots in de sneeuw en badkleding op het strand. Of een nieuwe theesoort bij een knusse open haard. Breng het in beeld. Laat mensen zien dat ze hetgeen dat jij aanbiedt nodig hebben. Dat ze er niet meer omheen kunnen. Want zonder snowboots overleven ze de winter niet. En als je naar het strand gaat, heb je toch echt badkleding nodig en in de koudere maanden? Geen herfst en winter gaan voorbij zonder het gevoel dat die specifieke thee jou geeft. Zonder jouw product is het leven van je connectie dus een stuk minder compleet. Door juist taal- en fotogebruik kun je de Facebookgebruiker dit gevoel geven.
Waarom kiezen voor Facebook
In je omgeving merk je dat veel mensen op Facebook zitten. In harde cijfers heeft Facebook meer dan een miljard gebruikers. Twitter heeft er ook een miljard, maar minder dan de helft daarvan maakt regelmatig gebruik van de netwerksite. Instagram en Pinterest blijven qua getallen helemaal achter. Facebook is mede zo populair omdat het open is. Mensen kunnen er zelf aan meeontwikkelen en het is makkelijk in gebruik. Veel app’s zijn te koppelen aan Facebook, waardoor het onthouden van wachtwoorden en gebruikersnamen ook geen issue meer is. Het maakt de social media site enorm populair. Wanneer je Facebook gebruikt, bereik je heel snel veel meer volgers dan dat je ooit zou doen via Twitter, Pinterest of Instagram.
Maar waarom dan een groot facebookkanaal?
Als je maar weinig volgers hebt, zullen ook maar weinig mensen jouw post zien. Je hebt een klein bereik. Vergelijk het met een concert. Een band waar 10.000 man op afkomen, zal waarschijnlijk bekender zijn dan een lokaal bandje dat in de stamkroeg voor 100 mensen speelt. Zichtbaarheid is erg belangrijk op Facebook. Hoe meer mensen je zien, hoe makkelijker je likes krijgt. Als zij namelijk jouw post liken, dan komt het weer in het netwerk van je connectie terecht. And so on. Facebook wordt daarom door veel ondernemers gezien als de manier van goedkoop netwerken.