Meer dan een miljard gebruikers telt Facebook inmiddels. Tegenover bijna een miljard op Twitter, 300 miljoen op Instagram en 70 miljoen op Pinterest. Niet mis voor een site die eigenlijk als een soort intranet voor studenten van het Harvard College bedacht was. Toen steeds meer mensen geïnteresseerd raakten in het medium, werd het steeds succesvoller. Ook gewone burgers wilden zich aanmelden op het sociale netwerk. Maar waardoor komt het dat Facebook marktleider is wat betreft social media?
Social media in cijfers
Even een paar cijfers om de populariteit van Facebook aan te duiden. Wereldwijd wordt Facebook door zo’n 900 miljoen bezoekers dagelijks bezocht. Elke 20 minuten worden er 1 miljoen links gedeeld, zijn er 2 miljoen vriendverzoeken en worden er 3 miljoen berichten verzonden. Dagelijks worden er 350 miljoen foto’s geüpload en er wordt 4,5 miljard keer op de like knop gedrukt. Gemiddeld wordt er per persoon 20 minuten op Facebook doorgebracht. Dit blijkt uit de cijfers van Marketing Facts.
Dat zijn flinke aantallen wanneer je het vergelijkt met andere social media-kanalen. Twitter heeft bijvoorbeeld bijna een miljard gebruikers, maar enkel 300 miljoen hiervan maakt regelmatig gebruik van het medium. Instagram heeft inmiddels gemiddeld 300 miljoen gebruikers, waarvan ongeveer 70 miljoen er regelmatig gebruik van maken en Pinterest heeft 70 miljoen leden en is daarmee een van de kleinste social media-kanalen.
Oudere generatie steeds meer vertegenwoordigd
Deze cijfers laten zien dat Facebook ongekend populair is. Ondanks dat er geruchten gaan dat Facebook minder populair wordt, stijgt nog steeds het aantal aanmeldingen. Wel daalt het gebruik onder jongeren. De meeste nieuwe gebruikers zijn 65 jaar of ouder. Deze generatie begint het platform juist nu een beetje te ontdekken, meldt de site marketingfact.nl. Dat blijkt ook duidelijk uit de cijfers. Het aantal jongere gebruikers (tussen de 15 en 19 jaar oud) daalde met 12% en het aantal oudere gebruikers (tussen de 65 en 79 jaar oud) steeg met 23%.
Steeds breder netwerk
Voor adverteerders is dit alleen maar prettig. Het gebruik van Facebook zorgt voor een snel bereik van een hele brede doelgroep. En zeker ouderen zijn handig, want voor hen is het netwerk nieuw. Zij volgen bijvoorbeeld een bedrijf en zijn nog niet zo bekend met de nieuwe manier van reclame maken. Ze zien een product of dienst. Drukken op like en op die manier komt het ook weer terecht in de tijdlijn van hun familie, vrienden en kennissen. Dat betekent dat het bereik van de geplaatste advertentie groter wordt. Het voordeel van gevolgd worden door ouderen werpt dus duidelijk haar vruchten af. Meer likes, is meer views en uiteindelijk (hopelijk) een verhoging van de omzet.
Foto’s, video’s en tekst
Een ander groot voordeel van Facebook is dat het veel mogelijkheden biedt. Je kunt tekst kwijt, maar ook foto’s en filmpjes van YouTube. Je kunt het ook nog combineren. En dat allemaal in één overzichtelijke post. Ook kun je advertenties kopen en op die manier je bedrijf onder de aandacht brengen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. En iedereen zit op het netwerk. Mensen willen er deel van uitmaken. Dit drukbezochte medium biedt de bezoeker het totaalplaatje. Twitter, waar je in principe alleen tekst kunt plaatsen en gebonden bent aan een maximaal aantal tekens, en Instagram en Pinterest, die zich vooral richten op foto’s en video’s, zorgen voor beperkingen. En als mensen ergens niet van houden, is het een beperking. Het kunnen inzetten van tekst, filmpjes, links en mensen makkelijk kunnen taggen, is een van de succesfactoren van Facebook.
Goede visie
Natuurlijk zijn dit niet de enige redenen waarom Facebook de leider van de sociale media is. Een van de succesfactoren is de visie van oprichter Marc Zuckerberg. Facebook moet open en transparant zijn. ‘Zuckerberg is heel loyaal en vindt menselijke relaties zeer belangrijk. Hij gelooft daar echt in, want dat is de voornaamste reden waarom hij Facebook bedacht’, zegt Kirkpatrick, de auteur van het boek The Facebook Effect. Maar dat niet alleen, Facebook legt verbinding tussen mensen over de hele wereld. En het medium wil niet alles zelf doen. Het stelt zich open voor ontwikkelaars. Op deze manier ontstaan er niet alleen heel veel bruikbare app’s, er komen ook steeds meer gebruikers (stijging van 5%). En wat Zuckerberg ook goed geeft gedaan: de topman van Google weghalen, zodat Facebook ook kan scoren met advertenties. En die laatste optie, die is voor jou als ondernemer erg belangrijk.
De grootste
Facebook is dus niet alleen de grootste, maar er is ook goed over de strategie nagedacht. Dat maakt dat Facebook zich niet alleen richt op de particuliere gebruiker, maar ook op de zakenman die graag zijn product of dienst op een leuke manier onder de aandacht brengt. Facebook, onmisbaar voor iedere ondernemer.