Dit artikel is voor de mensen die de basis van Facebook kennen. Het is tijd voor iets nieuws. Een creatieve manier om de doelgroep te bereiken. Eén probleem: je weet niet hoe. Onderstaande enkele tips. Met deze ga je scoren op een succesvolle vernieuwende manier.
Target je klantenbestand
Natuurlijk heb je een groot klantenbestand tot je beschikking. Facebook biedt bij het adverteren de mogelijkheid om je klantenbestand te targetten. Wat daarmee bedoeld wordt? Verdeel je klantenbestand en selecteer de e-mailadressen die zeker geïnteresseerd zijn om wederom een dienst of product bij je af te nemen. Je kunt dus gewoon e-mailadressen uploaden en op die manier communiceren naar een concrete doelgroep.
Benader je afspraak persoonlijk
Het feit dat je e-mailadressen aan de advertentiedoelgroep kunt toevoegen, biedt veel mogelijkheden. Zo kun je iemand ook afzonderlijk benaderen met een advertentie. Of met een persoonlijke post. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een afspraak met iemand hebt en je diegene wil weten dat je daar naar uitkijkt. Het enige nadeel: het e-mailadres dat je gebruikt, moet wel gekoppeld zijn aan Facebook. Het kan dus zijn dat je dit dus niet bij iedereen kunt toepassen. Wil je eerst professioneel ogen? Denk dan aan Facebook likes kopen.
Gebruik LinkedIn voor het krijgen van het juiste e-mailadres
Gelukkig heeft Facebook meteen een oplossing voor het moeilijk verkrijgen van e-mailadressen. Tegenwoordig kun je namelijk persoonlijke gegevens van LinkedIn-profielen downloaden. Hier staat vaak ook een e-mailadres is dat privé gebruikt wordt. En dat e-mailadres zou zomaar eens gekoppeld kunnen zijn aan Facebook. Het proberen waard.
Sluit mensen uit
Je kunt in plaats van specifieke mensen selecteren ook mensen uitsluiten. Zijn er mensen in de doelgroep die je zeker niet in de campagne mee wil nemen? Zorg dat die dan niet in een specifieke doelgroep voorkomen. Wil je bijvoorbeeld alleen communiceren naar de mensen die de nieuwsbrief ontvangen, geef ze dan dat label. Upload de file en Facebook weet wat-ie moet doen.
Richt je op de media
Soms wil je alleen maar adverteren ‘voor de media’. Het sturen van een persbericht vind je afgezaagd. Je gebruikt liever een snelle en hippe manier om de media alvast wakker te maken. Het persbericht volgt daarna wel. Ook dat kan. Dat doe je door middel van het Facebook id. Dit vind je door graph.facebook.com/(naam) te gebruiken. Als je deze id’s invult kun je naar ‘onbekenden’ een persoonlijke advertentie sturen.
Introduceer je bij een bedrijf
Ben je op zoek naar nieuwe opdrachten en wil je je graag introduceren bij een bedrijf. Ook dat kan. Maak een advertentie die vertoond wordt zodra er gegoogled wordt op de naam van degene die jou zou moeten aannemen. Wanneer diegene zichzelf gaat googlen (dit doen meer mensen dan je denkt) ziet hij of zij jouw advertentie. Een creatieve en verrassende manier om jezelf onder de aandacht te brengen.
Manieren genoeg
Zoals je ziet zijn er nog genoeg creatieve manier om je doelgroep te bereiken. Het is soms wat meer werk, maar dat werk wordt ook beloond. Doordat je e-mailadressen kunt targetten, kun je natuurlijk zelf nog tal van manieren bedenken om de aandacht te trekken. Ben creatief, toon lef en ga ervoor. Je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt.