Adverteren op Facebook: het stappenplan

Iedereen heeft het wel over adverteren op Facebook, maar hoe pak je dat nou het beste aan? Want het klinkt zo simpel, maar er zijn natuurlijk genoeg dingen waar je rekening mee moet houden. Waar begin je? En wanneer ben je klaar? Volg dit stappenplan en jij bent succesvol adverteerder op Facebook. 

Adverteren Op Facebook: Het Stappenplan

Uiteraard heb je allereerst een Facebookpagina nodig. Op deze pagina heb je altijd de mogelijkheid om voor adverteren te kiezen. Dit kan op diverse manieren. Links vind je in de kolom de mogelijkheid om je pagina te promoten. Facebook maakt dan zelf een advertentie en laat die als gesponsorde post verschijnen in diverse tijdlijnen.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om zelf een campagne te starten. Rechts bovenaan heb je een blauwe knop met ‘Pagina promoten’. Wanneer je op het pijltje klikt krijg je een aantal opties. Als je klikt op ‘Ga naar advertentiebeheer’ opent er een nieuw scherm. Vanaf hier kun je het stappenplan volgen.

Stap 1: kies je doelstelling

Begin met je afvragen wat je wil bereiken met je advertentie. Wat moet de doelgroep doen na het zien van jouw advertentie? Wil je enkel meer likes? Of wil je direct dat ze iets van je kopen/afnemen? De keuze is divers. Facebook begrijpt dat en zet de keuzes daarom voor je op een rij. Kies een van de volgende doelstellingen voordat je verder gaat.

  • Klikken naar website: Op deze manier zorg je voor meer bezoekers op je website.
  • Websiteconversies: Op deze manier zorg je voor meer bestellingen, inschrijvingen of aanvragen via je website.
  • Betrokkenheid bij paginabericht: Op deze manier breng je je post extra onder de aandacht. Je kunt dan meer likes en reacties krijgen. Ook kan je bericht vaker gedeeld worden.
  • Pagina-vind-ik-leuks: Op deze manier krijg je meer likes. Je netwerk wordt vergroot.
  • App-installaties: Op deze manier verhoog je het aantal downloads van je mobiele app.
  • Betrokkenheid met app: Op deze manier stimuleer je bezoekers om vaker je app te gebruiken.
  • Reacties op evenementen: Op deze manier vergroot je de bekendheid en het aantal deelnemers van je evenement.
  • Geclaimde aanbiedingen: Op deze manier breng je een tijdelijke aanbieding of actie onder de aandacht.
  • Videoweergaven: Op deze manier adverteer je via een videoboodschap. Erg leuk en handig. Mensen kijken graag naar filmpjes.

Stap 2: creëer je advertentie

Wanneer je je doel weet, kun je na gaan denken over de boodschap. Wat wil je precies aan de doelgroep vertellen? Natuurlijk weet je dat al een beetje, omdat je een doelstelling hebt gekozen. Een advertentie op Facebook bestaat altijd uit tekst en een plaatje. Dus bedenk alvast wat voor afbeelding er bij de advertentie moet komen. Uit onderzoek blijkt dat 70% van het succes afhangt van de foto. Dus denk hier goed over na. Een goed gekozen foto is het halve werk. Het is immers het eerste wat de doelgroep ziet.

Soms kan het verstandig zijn om meerdere foto’s of plaatjes te gebruiken. Zorg sowieso dat de plaatjes relevant zijn voor je aanbieding. Gebruik aandachttrekkende foto’s. Vertel in de advertentie een aantal USP’s en natuurlijk je aanbieding of korting. Door een zin als ‘bestel nu’ of ‘klik hier’ te gebruiken, zet je de doelgroep al snel aan tot actie.

Denk tevens na over waar de advertentie komt te staan. Op Facebook kun je kiezen tussen de tijdlijn van een desktop computer, de tijdlijn van de mobiele app of in de rechterkolom. De advertenties in de tijdlijn lijken veel op gewone posts, dus hierdoor lijken het geen advertenties. Mensen kijken er dus sneller naar. De advertenties in de tijdlijn kunnen uitgeschakeld worden. Dat is wel een nadeel. De advertenties in de rechterkolom zijn bekend als advertentie.

Ook moet je een capagnestructuur opstellen. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt alles mee. Allereerst kies je de campagne, oftewel je doelstelling. Door deze keuze kun je resultaten gemakkelijk met elkaar vergelijken. Daarna kies je een advertentieset. Deze sets verdeel je onder in doelgroepen. Per doelgroep kun je een budget opgeven, maar je kunt ook data-afhankelijke informatie verzamelen. Zo kan Facebook makkelijk de best presterende advertentie kiezen. Als laatste maak je natuurlijk de advertentie zelf. Met foto’s en tekst. Al na een korte periode kun je resultaten zien. Tip: schakel advertenties die het niet goed doen uit.

Stap 3: bepaal een duidelijke doelgroep

Voor wie is je advertentie bestemd? Ben heel concreet in je doelgroepbeschrijving. Hoe beter jij voor ogen hebt wie je wil bereiken, hoe makkelijker Facebook de juiste personen kan benaderen. Je kunt je doelgroep bepalen op de volgende zaken:

  • Locatie (land, stad, regio, postcode)
  • Leeftijd
  • Demografische gegevens (talen, geslacht, burgerlijke staat, opleiding)
  • Interesses
  • Gedrag (koopgedrag of apparaatgebruik)

Ultieme tip is om dit niet te breed te trekken. Hoe breder, hoe meer mensen en hoe kleiner de kans dat de doelgroep echt bereikt wordt. Kies in elk geval voor een doelgroep die uit minimaal 2.000 mensen bestaat.

Stap 4: budget

Niet onbelangrijk. Hoeveel mag de campagne kosten. Het is handig als je daar al eerder over nagedacht hebt. Anders kan het proces hier even vastlopen. In ieder geval kun je op Facebook op verschillende manieren betalen. Per klik. Per 1.000 vertoningen. Per verwachtte actie na 1.000 vertoningen. Per conversie. Allemaal mogelijkheden.

Stel een dagelijks budget vast. Dit bedrag mag je elke dag maximaal aan je campagne besteden. Elke advertentieset heeft zijn eigen budget. Let hier wel even op bij het invullen van het budget. Heb je 3 advertentiesets, deel dan je dagbudget ook door 3. Als dit budget op is, toont Facebook geen advertenties meer.

Stap 5: analyseren

Een van de meest interessante momenten is de rapportage. Hoe scoort de advertentie? Bereik je de doelgroep? Of zit je er volledig naast? Facebook vertelt je alle cijfers die je wil weten over je campagne. Je vindt de cijfers op je pagina. Ga naar ‘Advertentiebeheer.’ Kies het tabblad ‘rapporten’ en hier kun je alle statistieken van je advertenties vinden.

Je kunt via kolommen relevante data toevoegen en irrelevante data verwijderen. Ook kun je diverse filters toevoegen of verwijderen. En ook heel handig: je kunt de rapporten opslaan. Zo kun je dus altijd gemakkelijk (blijven) vergelijken.

Aan de hand van de conclusies die je uit de cijfers trekt, kun je een nieuwe marketingplan opstellen. Waar ging het mis? Of wat ging er juist heel erg goed? Welke elementen hadden een toegevoegde waarde? Heb je de juiste doelgroep bereikt? Spraken de plaatjes/foto’s voldoende aan? Was de tekst bij de advertenties foutloos? Etc. ect.

Na dezer analyse kun je een nieuwe campagne starten. Op deze manier blijf je altijd het maximale uit je Facebookpagina halen. Zorg wel dat je naast de advertentie(s) ook gewoon blijft posten. Want deze posts bereiken ook een stevige doelgroep. En dat is gratis reclame. Verwaarloos dit deel van je doelgroep dus niet.

Succes!

Tip: Als je er niet uit komt, kun je altijd Facebook om hulp vragen door op ‘help’ te klikken.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

4 reacties op “Adverteren op Facebook: het stappenplan

  1. Pingback: Ondernemers opgelet: zet Facebook optimaal in

  2. Pingback: Marketing op Facebook, hoe pak je dat aan?

    • Marek zegt:

      Goedendag Thijs,

      Om je een goed beeld te geven… Dit artikel is geschreven door de beheerder in december 2015.
      Wat een klassieker niet waar 😜.

      Met vriendelijke groet,
      Team Like4you.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *