Een van de belangrijkste dingen van een advertentiecampagne is de opbrengst. Door middel van de statistieken kun je zelf achterhalen hoe succesvol een campagne is geweest. Soms is dat lastig te ontcijferen, zeker als je nog niet zo bekend bent met de rapportages van Facebook. Daarom even de belangrijkste cijfers op een rijtje.
CTR
De CTR is het percentage van het aantal clicks per impressie. Oftewel: wanneer 100 mensen de advertentie zien en er klikken er 35 op, dan is de CTR 35%. Voor veel ondernemers is dit het belangrijkste cijfer. Wanneer dit percentage namelijk hoog is, bereik je de juiste doelgroep. Veel mensen klikken op de advertentie en zijn dus geïnteresseerd. Ook zorgt een hoog percentage ervoor dat de kosten van een klik lager worden. Het is normaal als je een CTR van 1 à 2% hebt, al zijn er ook bedrijven die de 5% aantikken. Scoor je onder de 1%, kijk dan nog eens kritisch naar je advertentie. De kans dat je je doelgroep niet bereikt is dan erg groot.
CPC
De CPC staat voor cost-per-click. Dat betekent het bedrag dat je betaalt voor elke keer dat er iemand op je advertentie klikt. Advies: start met het bedrag dat Facebook aanbeveelt. Je kunt het dan altijd nog verhogen of verlagen. Als je ziet dat je klik qua kosten laag is, maar dat je niet veel likes ontvangt, dan kun je ervoor kiezen om de maximale kosten per klik te verhogen. Als je dat doet, zien meer mensen jouw advertentie op één dag.
Interpretatie van de CPC:
- €0.01 tot €0.19: uitstekend.
- €0.20 tot €0.39: gemiddeld en goed.
- €0.40 tot €0.79: zeker niet slecht, maar je gaat al de dure kant op. Er is mogelijkheid tot lagere kosten als je verder zou experimenteren.
- >€0.80: erg prijzig.
En nog even het bereik in getallen. Met 50 tot 150 euro bereik je zo’n 10.000 mensen. Dit betekent tussen de 100 en 400 kliks. Met 200 tot 350 euro bereik je zo’n 25.000 mensen. En met 400 tot 750 euro bereikt je zo’n 50.000 mensen.
Heb je een lager bereik? Kijk dan nog eens kritisch naar je advertentie. Ergens is er dan iets niet helemaal in orde. Check je doelgroep, foto en call to action opnieuw. In het begin zul je vaak falen. Hoe vaker je het doet, hoe beter je door krijgt hoe een goede advertentie eruit hoort te zien. Je zult dan ook hoger gaat scoren.
Checklist advertentie plaatsen
Als je erachter komt dat je advertentie niet het geleverde resultaat oplevert, kun je de volgende checklist gebruiken. Deze lijst kun je ook gebruiken bij het plaatsen van een nieuwe advertentie.
- Gaat mijn advertentie over de wens van mijn doelgroep?
- Is mijn doelgroep tussen de 10.000 en 40.000 mensen groot?
- Is mijn kop opvallend genoeg? Goed genoeg om mensen even te laten stoppen bij het scrollen?
- Zou ik zelf op mijn foto klikken?
- Vormen mijn foto en tekst één boodschap?
- Snap ik de statistieken van Facebook?
Na een week
Kijk een week na het publiceren van je advertentie naar de volgende dingen:
- Wat is je CTR?
- Wat is je CPC?
- Hoeveel mensen heb je bereikt?
- Hoeveel heb je aan deze campagne uitgegeven?
- Hoeveel nieuwe klanten heb je effectief binnengehaald?
Op deze manier kun je simpel en snel achterhalen hoe succesvol jouw advertentie na een week is. Behaal je nog niet het gewenste doel? Geen nood. Begin gewoon opnieuw. Adverteren is vallen en opstaan. Velen zijn je voorgegaan en zelfs de adverteerders die nu hoog scoren, zijn in het begin vaak genoeg onderuit gegaan. Onthoud: de aanhouder wint!
Tip: Kijk hier voor tips over hoe je het beste een bedrijfspagina maakt.