Het maken van een goede kop is lastig. Of het nu gaat om een kop voor een artikel, een boek, een film of een advertentie. Het blijft iets dat enorm lastig is. Gelukkig worden er al jaren koppen gemaakt en zijn er dan ook tal aan tips om tot een goede kop te komen. Lees verder en je zult zien dat het geen hogere wiskunde is.
Allereerst dient gezegd te worden dat het bedenken een goede kop niet gemakkelijk geforceerd kan worden. De beste koppen ontstaan spontaan, bijvoorbeeld tijdens het voeren van een gesprek met een vriend of klant. Schrijf deze ingeving dan snel op. Want vaak is dat de beste kop die je kunt bedenken.
Hou het kort
Het lijkt heel simpel om een korte kop te gebruiken, maar dat is het zeker niet. En dat is logisch, want je wil eigenlijk alles al in de kop vertellen. Doe dat niet. Zorg dat de kop betrekking heeft op de inhoudelijke tekst, maar… Geef niet meteen te veel weg. Gebruik een paar woorden om de lezer te triggeren. Je wilt immers dat de Facebookgebruiker je advertentie volledig gaat bekijken.
Voorbeeldkoppen:
Wordt studieschuld de nieuwe restschuld?
‘Dinosauriërs dansten erop los’
Robotkoffer volgt man overal naartoe
Speel met taal
Probeer in een kop te spelen met taal. Lezers zien dat als creatief en zijn dan al snel geneigd om verder te kijken. Een kop met een dubbele betekenis maakt een lezer namelijk nieuwsgierig. Ook woordgrapjes doen het vaak goed in koppen. Het brengt een lach bij de lezer en de lezer is getriggerd om verder te lezen. Probeer echter niet per se grappig te zijn. Als je het gaat forceren kan het tegen je gaan werken. Vaak zijn koppen die onverwacht in je opkomen en die een taalgrap bevatten de beste. Er lang over nadenken werkt vaak averechts. En een slechte kop kan rekenen op negatieve reacties.
Voorbeeldkoppen:
Schultz wil niet ‘hele kust volbouwen’
‘Blauwe man’ verovert de wereld
Blaas je huid weer nieuwe energie in deze winter
Citeer
Lukt het niet om te spelen met taal? Geen nood. Het citeren van iemand kan mensen ook heel nieuwsgierig maken. Zegt een schrijfster bijvoorbeeld dat ze totaal niet lijkt op de hoofdpersoon van haar boek, dan raken mensen nieuwsgierig naar wat voor persoon ze wel is. Laat jij een professor aan het woord en kun je het tegendeel bewijzen? Doen. Prikkel door een pakkend citaat mensen om een artikel te lezen.
Voorbeeldkoppen:
‘Chocolade is het beste hoestmedicijn’
‘Ik moet haar even terugbellen’
‘Ik stal de geldprijs van mijn moeder’
Speel in op de emotie
Mensen houden van emotie en drama. Kijk maar naar soaps die al jaren populair zijn. Ze lijken nooit aan populariteit te verliezen. Conclusie: emotie scoort. Overdrijf echter niet, dat kan weer averechts werken. Kijk wat actueel is, probeer de publieke opinie te peilen en schrijf een emotionele kop die hier op inspeelt.
Voorbeeldkoppen:
‘IS strijder executeert eigen moeder’
Chantal Janzen verkoopt deel kledingcollectie voor goed doel
Agenten koken warme maaltijd voor twee broertjes op straat
Overdrijf niet
Het klinkt logisch, maar overdrijf niet. Het is beter om een stapje terug te doen, dan te overdrijven. Nederlanders zijn nuchter en kritisch. Eén misstap en je krijgt een golf aan negatieve reacties over je heen. Tip: schrijf je advertentietekst, ga even wat anders doen en keer vervolgens met een nieuwe blik terug naar de tekst. De kans is groot dat je nu een stuk helderder en objectiever naar de tekst kunt kijken. Het maken van een overdreven kop zal dan ook minder snel gebeuren.
Lees koppen
Het maken van koppen is altijd hetzelfde, of het nu voor de krant, tijdschrift of een advertentie is. De beste tip die misschien wel te geven is, is het lezen van artikelen. Bekijk koppen, vergelijk ze en vraag je zelf af wat je van een kop vindt en waarom je hem goed of slecht vindt. Door hier actief mee bezig te zijn, zul je steeds beter worden in het creëren van koppen, puur omdat je er bewust mee bezig bent.
Taalkundige correctheid
Het is belangrijk dat een kop er verzorgd uitziet. Daarom even wat belangrijke taaltips. Je sluit een kop nooit af met een punt. Als je een vraag stelt, gebruik je natuurlijk wel een vraagteken en bij een uitroep kun je ook niet zonder uitroepteken. Daarnaast is het belangrijk dat er geen spel- en taalfouten in de kop staan, behalve als je met de taal speelt. Op dat moment is het best toelaatbaar een niet bestaand creatief woord te gebruiken.
Wanneer je al deze tips in het achterhoofd houdt, kan er eigenlijk niks meer mis gaan met het vinden van een goede kop voor je Facebookadvertentie. Het blijft lastig, maar is niet onmogelijk. Succes!