Het toepassen van glocal strategie op Facebook

Het is niet gek dat je na het lezen van deze kop vraagtekens hebt. Er zijn nog weinig ondernemers die van de glocal strategie gehoord hebben en het wordt dan ook nog maar weinig ingezet. Zonde, want deze strategie kan erg waardevol zijn voor een beter gebruik van je Facebookpagina.

Het toepassen van glocal strategie op Facebook

Een glocal strategie is eigenlijk heel simpel gezegd het managen van de Facebookpagina. Grote bedrijven hebben hier een socialmediamanager voor. Iemand die zich dag in, dag uit bezig houdt met de verschillende pagina’s en iemand die continu het overzicht houdt over de pagina’s. Maar ook staan zij voor praktische uitdagingen: hoe manage je de Facebookactiviteiten? Hoe zorg je voor interessante posts voor je doelgroep en hoe rapporteer je de resultaten?

Voor grote bedrijven is dit een belangrijke strategie, want het zorgt ervoor dat de content in een bepaald land in die taal te zien is. Zo heeft Coco Cola bijvoorbeeld een pagina voor de Amerikaanse fans, maar ook een pagina voor de fans in Nederland, uiteraard in het Nederlands. Hoe dit werkt? Heel simpel: op de Nederlandse pagina ziet de bezoeker uit Nederland de content die door de Nederlandse beheerder is geplaatst en de Amerikaanse doelgroep ziet de berichten van de Amerikaanse beheerder.

Door het gebruiken van global pages’ krijg je meteen een hoop voordelen:

  • Je kunt gemakkelijk switchen tussen de regio’s. Dus op het moment dat een manager verantwoordelijk is voor meerdere regio’s, kan hij het ene moment op de pagina van Amerika iets plaatsen en twee minuten later een bericht inplannen voor de pagina van de UK.
  • Iedere regiopagina krijgt een regiospecifieke code. Op die manier komt de bezoeker meteen op de juiste pagina.
  • De pagina heeft geen specifieke naam. Dus alle pagina’s van Coca Cola heten Coca Cola. Het heet dan niet Coca Cola USA of Coca Cola Nederland. Dat geeft een vertrouwd gevoel. De volger heeft direct het gevoel met jou in contact te staan.
  • Wat wel verschillend kan zijn is de profielfoto. Ook het ‘over ons’ verhaal kan voor elke regio anders zijn. Dat is handig, zeker als je in bepaalde regio’s je op een bepaald product meer richt dan in een andere regio.
  • De statistieken worden per regio weergegeven. Op die manier kun je dus gemakkelijk en snel zien welke regio’s goed scoren op Facebook en welke niet. Je weet dan meteen welke regio’s meer aandacht nodig hebben.

 

Je kunt global pages toepassen vanaf 50.000 fans. Het is dus erg belangrijk om genoeg volgers te hebben. Heb je nog te weinig volgers? Dan kun je gemakkelijk en snel Facebooklikes kopen. Houd er verder rekening mee dat het aardig wat tijd kost om een global page op te zetten. Het kost Facebook een aantal weken om de constructie op te zetten. En wat ook belangrijk is: de global page blijft zelf ook een pagina. Iedere bezoeker die niet naar een bepaalde regio wordt geleid, komt automatisch op de global page. Zorg dus altijd dat deze pagina ook up-to-date en in orde is.

Als je de glocal strategie eenmaal hebt draaien, worden de statistieken door Facebook verzameld. Er rollen rapportages uit waar jij de bovenhand in hebt:

  • Bepaal welke KPI’s leidend zijn in de rapportage. Je kunt dus zelf bepalen welke KPI’s je in de rapportage terug wil zien. Ga je voor je fangroei of ben je vooral nieuwsgierig naar het bereik van de posts per regio?
  • Bepaal de frequentie van rapporteren. Zeker als je veel regio’s hebt, is het analyseren van de rapporten een tijdrovend werkje. Bepaal dus voor jezelf wanneer je de rapporten wil bekijken en plan hier ook direct tijd voor in. De ervaring laat zien dat het er anders vaak toch niet van komt.
  • Beoordeel niet alleen op kwantiteit, kijk ook naar de kwaliteit van de strategie. Dus: wat voor content wordt er geplaatst? Is die waardevol voor de doelgroep? Hebben de berichten de juiste uitstraling? Je kunt bijvoorbeeld heel veel raadseltjes plaatsen, maar hoe waardevol is dat? Je krijgt dat wel veel reacties misschien, maar draagt dat bij aan de uitstraling van jouw bedrijf?
  • Presenteer alle regio’s. Op die manier heb je meteen een duidelijk overzicht van hoe de verschillende regio’s presteren. Geen gedoe. Lekker makkelijk.
  • Reik beloningen uit aan de regio’s die goed scoren. Op deze manier motiveer je managers om hun best te doen op het beheer van hun pagina. Deze tip kan natuurlijk alleen uitgevoerd worden als je meerdere contentmanagers in dienst hebt.
  • Geef regio’s een status. Dit kan op verschillende manier. Het idee hierachter is dat je regio’s die goed scoren en soort status geeft. Bijvoorbeeld een senior status. Dit hoeft dan niet op de pagina zelf te staan, maar kan managers wel uitdagen alles uit het Facebookbeheer te halen.

Met deze tips is het beheren van meerdere pagina’s voor één bedrijf een stuk makkelijker. En onthoud: geniet er ook van, want het beheren van de pagina’s voelt soms net als een wereldreis. Ook als je alleen maar als eigenaar meekijkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *