Weer een nieuwe term denk je misschien wel. Deze is niet zo moeilijk. Leadgeneratie is niets meer dan het verbeteren van de advertentiemogelijkheden. En een groot voordeel: met Facebook Lead Ads wordt dat erg gemakkelijk gemaakt voor de gebruiker. En het is zelfs al verbeterd. Lees snel verder om meer te weten te komen over Lead Ad.
Lead Ads, waar zet je ze voor in?
Het inzetten van lead ads kun je op verschillende manieren doen. Je kunt ze uiteraard gebruiken voor advertentiecampagnes, maar ook voor nieuwsbriefinschrijvingen. Ook zijn ze erg geschikt voor whitepapers en winacties. Hetgene wat je er eigenlijk mee doet, is contactgegevens van Facebookgebruikers verzamelen. Deze gegevens kun je dan weer inzetten voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of het versturen van een winactie.
Mobiele advertentiecampagnes vaak teleurstellend
Het was lange tijd vaak teleurstellend om een campagne te voeren voor de mobiele app. Als een volger op de advertentie klikte, duurde het altijd even voordat de pagina waar de volledige advertentie opstond werd geladen. Dat was de eerste teleurstelling, want mensen houden niet van wachten. In het beste geval kwam de volger terecht op een mobiele site. Vaak was dit niet het geval, dat betekent dat het laden van de site lang duurt en dat sommige opties niet goed werken. Het gebruiken van de site waarop de volger is gekomen, is verre van ideaal. En sommige bedrijven vragen om een naam en e-mailadres. Heel jammer, want het invullen van deze gegevens kan via een tablet of smartphone soms best lastig zijn. Dus ook al was het adverteren op de mobiele Facebook, je schoot er niet altijd veel mee op.
Verbetering
Facebook had zelf ook door dat dit geen reclame was. De site zette zich dus in om de app te verbeteren. Zodat niet alleen de adverteerder, maar ook de geïnteresseerde er profijt van had. Een van de verbeteringen is de subscribe knop, een formulier waar al meteen de naam, het e-mailadres en evt. telefoonnummer op ingevuld zijn. Geen extra tijdrovend werk voor de Facebookgebruiker meer. Voordeel voor de adverteerder: de contactinformatie van de Facebookgebruiker komt meteen in zijn statistieken terecht. Zonder veel moeite is direct het netwerk verder uitgebreid.
Hoe maak je een lead ad campagne?
Stap 1: Lead ads zijn alleen beschikbaar via het programma Power Editor. Hierin kun je de optie lead ad selecteren. Op het moment dat je dat gedaan hebt, begin je met het aanmaken van de lead ad campagne.
Stap 2: Maak een advertentieset aan. Hoe je dit doet, kun je hier uitgebreid teruglezen. In het kort komt het neer op de volgende stappen: bepaal je budget. Zet eventueel een dagmaximum in. Maak een planning van de campagne. Selecteer de juiste doelgroep. Let op: je kunt ervoor kiezen om alleen een lead ad te gebruiken op een mobiel apparaat. Ook kun je ervoor kiezen dat de lead ad alleen verschijnt bij mensen die via wifi verbonden zijn. In de tijd van het laden van websites was dit belangrijk, omdat het anders teveel data kostte. Nu de databundels vaak enorm zijn en de sites niet meer geopend hoeven te worden, is het niet nodig om dit aan te vinken.
Stap 3: Kies een prijsstelling. Je kunt kiezen voor de meeste leads voor de beste prijs, dan laat Facebook je lead ad zien aan mensen die waarschijnlijk je doel voltooien. Maar je kunt ook kiezen voor een bedrag dat een lead waard is. Hoe meer je betaalt, hoe gerichter Facebook de lead ad laat zien.
Stap 4: Maak de lead ad. Schrijf de tekst. Geef meer informatie dan in een gewone advertentie. Dit is belangrijk, omdat de Facebookgebruiker niet doorgelinkt wordt naar een externe site. Ze moeten het dus doen met de informatie die ze op dat moment zien. Plaats de kop, die wordt door Facebook onder het plaatje gezet. Voeg je afbeelding toe en kies je CTA-knop (nu aanvragen, downloaden, vraag om een citaat, meer informatie, registreren of abonneren).
Stap 5: Nu kun je het formulier aan gaan maken. Je dient dan te klikken op ‘nieuw formulier aanmaken’. Er opent dan een pop-up scherm. Je kiest een naam voor de lead ad en kiest de juiste taal. In het volgende scherm kun je aanvinken welke informatie je wil ontvangen. Het e-mailadres en naam zijn standaard aangevinkt. Vraag alleen de dingen die je ook echt wil weten. Eventueel kun je zelf maximaal 3 vragen toevoegen. Doe dit alleen als het toegevoegde waarde heeft. In het volgende scherm wordt gevraagd naar de link van je privacyvoorwaarden. Dit is verplicht, omdat het gaat om persoonsgegevens. Uiteraard geef je als laatste de link van je eigen site.
Het aanmaken van een lead ad is dus niet erg moeilijk en kan veel nieuwe contactgegevens opleveren. Zorg er wel voor dat je deze leads ook echt gaat gebruiken. Dus start alleen een campagne als je ook aan de vraag van de Facebookgebruiker kunt voldoen.
Pingback: Hoe zorg ik dat mijn Facebook volgers klanten worden