Hoe zorg ik dat mijn Facebook volgers klanten worden

Meer Volgers Op Facebook Krijgen

Je hebt hard gewerkt. Veel volgers op Facebook en de posts worden ook regelmatig geplaatst. Al met al lijk je het op social media goed voor elkaar te hebben. Maar toch ben je er nog niet. Het is namelijk zo dat niet elke volger ook meteen iets bij je gaat kopen. Daar zul je zelf actie voor moeten ondernemen. In dit artikel lees je hoe je volgers kunt omzetten naar klanten.

Hoe Zorg Ik Dat Mijn Facebook Volgers Klanten Worden

Volgers opbouwen

Het eerste wat je moet gaan doen, is het opbouwen van volgers. Je begint vaak met een klein aantal en het is lastig om dit aantal binnen korte tijd enorm uit te breiden. Dit kun je het beste doen door een aantal kwalitatieve Facebooklikes in te kopen. Met deze likes, die je zelf afstemt op je doelgroep, heb je meteen een grote groep volgers. Vanaf zo’n 5.000 likes begint Facebookmarketing interessant te worden. Probeer dit aantal dan ook zo goed mogelijk te bereiken. Uiteraard hebben kleine eenmanszaakjes minder volgers nodig, maar ook als klein bedrijf kan Facebookmarketing zich terugbetalen. Je kunt je Facebook berichten ook automatisch laten delen op Instagram, waardoor je je doelgroep op beide platformen kunt aanspreken. Dit is eenvoudig in te stellen in de business manager omgeving.

Op het moment dat je een x aantal Facebooklikes hebt ingekocht, kan het bereik gaan stijgen. Facebook werkt namelijk als een ketting en die werking kun je in je voordeel gebruiken. Op het moment dat jij een interessante post plaatst en een van je volgers liket deze post, dan is de kans groot dat deze post te zien wordt in de tijdlijn van de volger die je bericht heeft geliked. Alle vrienden van deze liker zien jouw post voorbij komen. Op het moment dat die post van een of meer van die vrienden de aandacht trekt, kun je er zomaar een volger bij hebben. Of wat dacht je van volgers die andere mensen taggen? Voor je het weet is de interesse van de getagde persoon gewekt en heb je er weer een volger bij. Het zal na de hoogste groei niet enorm blijven groeien, maar je zult merken dat langzaam de volgers zullen blijven komen.

Hoe kun je informatie verzamelen van je klanten?

Op het moment dat je Facebook als marketinginstrument inzet, kom je erachter dat dit sociale medium heel veel voor je kan betekenen. Je kunt bijvoorbeeld op verschillende manieren data van je klanten verzamelen. Facebook heeft een afdeling die zich richt op de zakelijke klant en het platform is dan ook steeds weer bezig om de site zo te ontwikkelen dat ondernemers er veel profijt van hebben. De grote reden van de vele mogelijkheden tot het verzamelen van data is dat Facebook weet hoe belangrijk het is veel over je (potentiële) klanten te weten. En als één bedrijf daar in slaagt, is het Facebook. Zo’n 50% van de mensen in Nederland gebruiken Facebook zo vaak mogelijk. Het gebruik van Facebook op de smartphone blijft maar stijgen en dat is goed nieuws, want door die stijging komen Facebookgebruikers steeds makkelijker en vaker in contact met jouw bedrijf.

Op het moment dat de aandacht van een Facebookgebruiker is getrokken, heb je het eerste deel van de mogelijkheid tot het omzetten van een volger naar een klant al te pakken. Ze gaan immers niet direct weg. Op dat moment moet je meteen inspelen op hun behoeften en zorgen dat je zoveel mogelijk informatie over hen te pakken krijgt. Dit kun je op verschillende manier.

Start een deel- en win-actie. Het klinkt misschien afgezaagd, maar het werkt echt. Mensen winnen graag iets en als het enige is dat ze daarvoor hoeven te doen liken en delen is, vinden ze dat vaak een kleine moeite. Met zo’n actie geef je niet alleen iets weg. Nee, voor jou is het veel waardevoller. Doordat het bericht vaak gedeeld wordt, kom je ook vaak onder de aandacht. Mensen gaan op een gegeven moment jouw bedrijfsnaam herkennen. Voor je het weet is de bekendheid van je naam vergroot. Tip: zorg dat mensen die mee willen doen aan de link doorgelinkt worden naar een plek waar ze hun naam en e-mailadres moeten achterlaten. Over het algemeen kun je op deze manier zo’n 100 e-mailadressen per 2 weken binnenhalen.

Zet een wedstrijd op. Mensen zijn creatieve wezens en vinden het geweldig om iets creatiefs te doen om iets te winnen. Met een wedstrijd ben je iets origineler dan met een deel- en win-actie en op deze manier verzamel je minstens net zoveel e-mailadressen.

Tip: Leadgeneratie

Welke manieren zijn er van data verzamelen?

Natuurlijk wil je je niet beperken tot één mogelijkheid om data te verzamelen. Dat hoeft ook niet. Er zijn verschillende manieren waarop je de info van je volgers zonder veel moeite kunt krijgen. Vaak moet er wel ‘iets’ tegenover staan. Daarom is een deel- en winactie vaak erg geschikt voor het verzamelen van data. Er zijn ook andere manieren om data te bemachtigen.

Laat reacties op je blog alleen toe na het invullen van het e-mailadres. Dit e-mailadres kun je dan weer verwerken in je data. Wat ook werkt, is om een pop-up op te laten komen wanneer de bezoeker je website verlaat. In deze pop-up wordt dan gevraagd om de naam en het e-mailadres.

Een van de meest gebruikte manieren naast deel- en win-acties is een call-to-actionknop op Facebook. Deze knop kun je zelf instellen en de knop stuurt de bezoeker door naar bijvoorbeeld je website. Door middel van deze knop kun je volgers zich laten ‘registreren’. Op zo’n moment laten ze automatisch gegevens achter.

Onthoud wel: ben creatief met het verzamelen van data. Mensen vinden dat ze te veel op hun lip worden gezeten door bedrijven. Ze moeten dus zelf de waarde inzien van het achterlaten van hun gegevens. Zorg dat ze iets ervoor terugkrijgen. Dit kan in de vorm van een fysiek iets, maar ook in de vorm van interessante informatie.

Data analyseren

Op het moment dat je data hebt ontvangen komt het moment dat je de data mag gaan analyseren. Dat is een fijn proces. Je hebt concrete informatie voor handen en kunt gaan kijken wat je met deze informatie kunt. Soms lijkt het op het eerste gezicht niks op te leveren, maar geef niet te snel op, want bijna uit elke data kun je wel iets halen. Het is wel slim om te bedenken wat je precies wil weten, want dan kun je daar je dataverzameling op inzetten.

Stel: je wil graag je doelgroep specificeren. Je denkt wel dat je raak hebt en dat je je doelgroep goed hebt omschreven, maar is dat ook echt zo? Of heeft die groep ouderen – wat je echt niet verwacht – ook interesse in jouw diensten? Door middel van dataverzameling en de vraag naar de leeftijd kun je gemakkelijk achterhalen wie van welke leeftijd interesse heeft in je dienst of product. Als je een groot aantal van dit soort leeftijden hebt, kun je je doelgroep aanpassen. Het is namelijk wel duidelijk geworden naar aanleiding van de data-analyse dat de doelgroep specifieker kan. Deze data kun je ook gebruiken om een beter beeld te creëren van je doelgroep die aanwezig is op andere social media platformen, zoals bijvoorbeeld TikTok of zelfs YouTube. Op deze doelgroepen kun je jouw content op die platformen weer goed afstemmen.

Natuurlijk is dit niet het enige dat geanalyseerd kan worden vanuit de data. Er zijn tal van dingen die naar voren kunnen komen en die ervoor zorgen dat jij net iets meer te weten komt over jouw doelgroep. En dat kan ervoor zorgen dat jij een succesvolle Facebookpagina blijft beheren.

Data Analyseren Facebook

Inspelen op interesses klanten via geanalyseerde data

Doordat je de data geanalyseerd hebt, weet je wat er bij je doelgroep speelt. En met die informatie kun jij heel veel. Je weet namelijk dat bijvoorbeeld jouw doelgroep graag diepgaande informatie leest over de vragen die spelen rondom het hebben en opvoeden van een hond. Door het geven van die informatie word je gezien als een goede bron en natuurlijk nemen ze dan ook jouw producten voor hun trouwe viervoeter af.

Of als je merkt dat je veel volgers hebt van een maatje meer. Misschien zijn ze dan wel op zoek naar een nieuwe winkel waar ze hun kleding kunnen vinden. En guess what, jij verkoopt ook kleding in de grotere maten. Breng dit dat goed onder de aandacht op je Facebookpagina. Succes gegarandeerd.

En zo kun je op een heel creatieve manier na de data-analyse gebruikmaken van de gegeven. Daarom is het ook belangrijk om de data goed te bekijken en hier echt de tijd voor te nemen. Het kan best zijn dat er iets heel anders uit naar voren komt dan dat je in eerste instantie verwacht had. En dat kan nog weleens voor hele verfrissende inzichten zorgen.

Targets klanten laten worden

Pas als je goed weet wat je doelgroep zoekt en waar je doelgroep voor valt, kun je volgers klant laten worden. Jij biedt namelijk wat zij zoeken. Jij wordt langzaam hun plek voor bepaalde informatie of voor bepaalde producten. Consumenten weten je steeds beter te vinden.

Op het moment dat je deze status bereikt hebt, kun je echt werken aan de klantrelatie. Gooi een mooie actie op Facebook en leidt ze op deze manier naar je winkel. Bijvoorbeeld: bij inlevering van deze coupon in de winkel, ontvang je 10% korting op je aankoop. Op die manier zijn mensen ‘verplicht’ om naar je winkel te komen. 10% zien ze sowieso wel zitten, dus de kans dat ze ook daadwerkelijk gebruik van deze actie maken, is redelijk groot. Ook in dit soort acties kun je heel creatief zijn. Geef een klein ‘feestje’ en trakteer je bezoekers op iets feestelijks. Zoiets gezelligs kan ook al goed werken. Laat klanten in ieder geval inzien dat er ‘iets te halen valt’. Op dat moment zullen ze ook echt gemotiveerd zijn om te komen en te blijven komen.

Conclusie

Bij een goede aanpak is het dus zeker wel mogelijk om volgers om te zetten naar klanten. Dit begint met het hebben van een redelijk aantal Facebookvolgers, zo rond de 5.000 volgers wordt het interessant. Dit kan door het kopen van likes of door het hebben van veel geduld. Op het moment dat er veel likes zijn, kan er gestart worden met het echte werk. Zet een actie op en ga data verzamelen. Hoe meer je inspeelt op de doelgroep, hoe sneller Facebook zal leiden tot verkoop. Succes!

Button

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *